Enskild firma, ingen vinst. Hur blir en ev. föräldrapenning?

4
1
Hej alla flitiga entreprenörer!

Jag har precis blivit medlem på Företagande.se, hoppas på att sidan ska kunna hjälpa mig i mitt företagande. 🙂

Nu till min fråga. Jag har haft enskild firma i cirka 3,5 år nu, men det är först nu som jag ska ägna mig åt det på heltid. Tidigare har jag haft företaget vid sidan av mina högskolestudier. På grund av att mitt företag inte varit den huvudsakliga sysselsättningen så har det heller inte blivit någon vinst vid årens slut(mina inkomster har jag handlat för hittills).

Jag skulle därför vilja påstå att jag är under ett uppstartsskede med mitt företag, men hur tror ni att Försäkringskassan skulle se på min situation? Tror ni att mitt företag skulle kunna anses vara nystartat?

Läste t.ex. detta på en sida:

När du startar din verksamhet får du kanske ett underskott eller bara ett litet överskott under de första åren. Under uppbyggnads­tiden kan Försäkringskassan i vissa fall bortse från din deklarerade inkomst och istället placera dig i en högre inkomstnivå. Hur den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) ska beräknas under uppbyggnadstiden finns inte reglerat. Observera att ett företag kan befinna sig i ett uppbyggnadsskede även om det inte är nystartat, t ex om företagets verksamhet förändras väsentligt eller om en större investering görs.

Skriv gärna och berätta om vad ni tror. Kanske någon har varit i liknande sits?
2360
37
NEJ. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
Regeringen förtydligade denna uppstartsperiod i dom regler som togs fram 2010. Förut var det godtyckligt och upp till handläggaren på FK att säga hur lång uppstartstiden var. I den nya regeln som gäller nu är det 18 månader som gäller. Klart slut. Så nu vet man vad som gäller och slipper slåss med handläggare. Hans
4
1
[quote="hfohrman" post=45341]Regeringen förtydligade denna uppstartsperiod i dom regler som togs fram 2010. Förut var det godtyckligt och upp till handläggaren på FK att säga hur lång uppstartstiden var. I den nya regeln som gäller nu är det 18 månader som gäller. Klart slut. Så nu vet man vad som gäller och slipper slåss med handläggare. Hans[/quote] Tack för ditt svar Hans! Då verkar det vara uteslutet för min del. Men undrar hur det är om jag inte kommit upp i vad som motsvarar den lägsta SGI:n, om jag ändå får gå upp till den summan. Har du någon koll på det?
1324
2
Det finns väl en minisumma vad gäller föräldrapenningen. Jag har en bekant som för ett antal år sedan fick barn. Och denne person hade då inte jobbat alls i Sverige (utan bara gått SFI sedan hon flyttade hit) och hon fick iallafall en mindre summa per dag. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.