Hur driver jag in pengar från oseriösa kunder?

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 12
Tack mottaget: 1
Har en del kunder som ej betalat sina fakturor trots flera påminnelsen. En del har inga tidigare anmärkningar och andra har skulder hos kronofogden sedan tidigare.

Nu vill jag gå vidare och överlämna ärendet och undrar hur. Är det via inkassobolag för de som ej har anmärkning tidigare och resterande via kronofogden? Hur gör jag bäst?

Det rör sig om summor på ca. 2600 kr per kund och det är ca. 10 kunder totalt som ej betalat.
Inlägg: 207
Tack mottaget: 3
#33788
Jag är inte hundra men tycker det låter logistk att:
Allt ska gå via inkasso innan fogden oavsett om kunden finns där sedan tidigare eller inte.

Det behöver inte vara så naturligtvis, bara en hypotes
jag har. Har du skrivit i påminnelserna att likvida åtgärder kan komma att beivras om de inte betalar inom kort?
Inlägg: 12
Tack mottaget: 1
#33789
Hmm inkassobolag är väl inte så billiga? Jag trodde inkasso köpte skulden av en för en viss avgift? Och sedan påtog sig ansvaret att driva in pengarna åt sig själva?

Jag har både under mina köpvillkor som kunden måste acceptera vid köp, samt vid påminnelsefaktura skrivit att ärendet överlåts till inkasso om betalning ej inkommer inom förfallodatum.
Inlägg: 788
Tack mottaget: 29
Inlägg: 157
Tack mottaget: 1
#33792
Många företag lever idag på att INTE betala fakturor och förhala hela processen så att den fakturerande parten "Ger upp".

Detta är ett fult sätt men uppenbarligen fungerar det för vissa svin.
Nu vet jag inte vad du har för verksamhet, men att kunna göra en beräkning av vad jobbet går på, ta en förskottsbetalning på 50%. Det kan hjälpa dig i framtiden för att förhindra den här typen av tråkigheter.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Inlägg: 207
Tack mottaget: 3
#33793
Bra tips, många snackar numera om sk "milstolpar" och inte bara i ett projekt.
Inlägg: 157
Tack mottaget: 1
#33794
deeman skrev:
Bra tips, många snackar numera om sk "milstolpar" och inte bara i ett projekt.


Antar att det var mitt inlägg du svarade på,

Ja precis. Tycker det är så fruktansvärt osmakligt av företag att göra så här och det är vanligare än man tror.

Men Vid större projekt brukar jag göra så, inte för ett par tusenlappar. Då kör jag först ett samtal för att kolla läget, om något hänt med kunden och ber denne betala/göra upp avbetalning sedan påminnelse med betoning på att inkasso INTE används och att den förfallna fakturan går direkt till kronofogden.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.