Bokföra utgifter utan kvitto

216
6
Kan man bokföra utgifter man har betalat med kort och inte fått något kvitto för. Räcker det med betalningen man kan få fram på bankkontot?
632
3
Nej det räcker inte.
216
6
Hur ska man bokföra de avgifterna?
355
1
Du har väl ett bankkonto för ditt företag antar jag. Isåfall har du ju betalningsuppgifterna här. Se bara till att du skriver ut dem innan de försvinner. Har för mig de flesta bankerna gör att du inte kan komma åt uppgifter som är för gamla. Har du köpt för privata pengar får du ju använda samma väg för ditt privata bankkonto. Du tar ut pengarna från vinsten du gjort på företaget. Typ utgifter. Svårare än så blir det inte. Hör med revisorn men jag har skrivit ut betalningar från banken och sedan fått utgifter betalda från företagskontot.
1470
246
Har man köpt en sak på kortet och inte fått nåt kvitto i butiken, så lär väl inte banken kunna ta fram mer än var det var man handlade? Står det då Staoil 567.98, så KAN man ju tänka sig att det är en tank bensin till företagsbilen, och de flesta bokför nog då det som bränsle, och räknar fram momsen. Men skatteverket lär inte godkänna det som ett avdrag. Som bensinstationerna ser ut nu så kan det ju lika väl vara ett sällskapsspel till semestern med barnen.
355
1
[quote="ingvar48" post=47055]Har man köpt en sak på kortet och inte fått nåt kvitto i butiken, så lär väl inte banken kunna ta fram mer än var det var man handlade? Står det då Staoil 567.98, så KAN man ju tänka sig att det är en tank bensin till företagsbilen, och de flesta bokför nog då det som bränsle, och räknar fram momsen. Men skatteverket lär inte godkänna det som ett avdrag. Som bensinstationerna ser ut nu så kan det ju lika väl vara ett sällskapsspel till semestern med barnen.[/quote] O.k? :o Antar då det är något du har provat. Eller är det bara ett antagande? Självklart har skatteverket rätt att granska och kan de då bevisa att du har köpt något annat än det du uppgivit så är du skyldig. Kan ju jämföra med någons toblerone-kvitto. Har du, Ingvar, blivit granskad av skatteverket på grund av att du uppgivit fel uppgifter?
1470
246
Dom behöver inte bevisa nåt, det är du som ska kunna visa ett kvitto på vad du köpt. Och en notering i kontoutdraget från banken är ju knappast ett kvitto. Möjligen att du får igenom det som ett avdrag, men momsen går aldrig. Ja, jag har haft momsrevisioner där dom inte godkänt kvitton. Köper man t.ex en sak för över 2000 kr så ska det finnas ett kvitto med ens namn på. Jag hade köpt takplåt för 2300 kr och hade ett skrivet kvitto men där saknades namn. Kvittot nekades helt. Vad ett kvitto ska innehålla för att vara godkänt är ju ganska väl känt, och finns bland annat beskrivet här http://www.bry.se/fakt.html En summa på ett kontoutdrag säger ju inte mycket om vad det är för vara som köpts in.
355
1
Jag har aldrig fått sådana problem. Kan bero på att jag har en duktig revisor.:vissla När det gäller avdrag för bensin så måste du ju redovisa körsträcka för gjort arbete. Om du, exempelvis, behöver bilen för att göra ett arbete i en annan stad så får du ju antingen fakturera för körsträcka alternativt redovisa milen. Detta går ju att kolla via bilen. Men det är riktigt som du skriver ingvar. Det är aldrig fel att ha skrivna kvitton på vad du har köpt och var någonstans. Min revisor älskar de här stora utskivna kvittona(a4) med underskrift som du kan få om du fjäskar lite.
1470
246
De flesta företagare är ju medvetna om att dom måste ha kvitton på sina inköp, och att det är rätt petigt. Finns många som råkat rejält illa ut när skatteverket inte godkänt inköpen. Jag upplyser alla mina kunder om att en post på kontoutdraget enbart, inte lär godkännas vid en revision. Men jag bokar oftast in de som uppenbart är t.ex bensin. Men står det Coop forum: 60 kr, så kan man ju tänka sig att det är ett häfte frimärken, men kan precis lika väl vara några paket mjölk, så där får man komma in med nåt bättre. En gråzon är t.ex Handelsbankens fakturor på kortinköp som kommer en gång per månad. Många har betalat med sina kort men inte brytt sig om kvitton, utan förlitar sig på kortfakturan. Vid tillfälle ska jag kolla med skatteverket vad som gäller, men jag misstänker att den inte skulle godkännas eftersom inköpen kan vara vad som helst. Och köper man då för 20 000 i månaden på det kortet, så kan situationen snart bli allvarlig. Nån koppling mellan bensin och miltal eller resor gör jag däremot inte.. Det finns ju bilar som drar allt mellan 0,5 till 2 liter milen, så det säger inte så mycket, dessutom kan ju hantverkare och andra använda bensin till annat än bilen. Sen hänger allt på vilken handläggare man får på skatteverket, men man ska vara medveten om att dom går in och hämtar kontoutdrag på banken och jämför med vad man uppgivit, därför är det så otroligt viktigt att man håller sig med ett rent företagskonto, och kan visa kvitton på varenda post. Dom stressar inte och går igenom precis allt. Jag hade en kund där dom tog in kontoutdrag från banken för 3 år bakåt, och där var det framförallt insättningar som kollades.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.