Ingen vilja att ta ut vinst i HB

1
Ska med en vän starta ett HB.
Vi ska starta upp ett solarium som vi tänkte driva vid sidan av vår fasta anställning som vi har.

Vi tänkte då inte ta ut någon vinst utan vill bygga upp kapitalet i företaget. Är detta ens möjligt eller måste vinst tas ut?

Eller är det endast möjligt i ett AB?

Vi räknar med ett kapital på ca 150k kronor efter ett år.

Har googlat men fått till mig olika svar, bl.a. så är det ej möjligt men på andra sidor läste jag att det är möjligt.

Hade varit oerhört schysst ifall någon med insikt kunde ge oss lite tips inom detta.

Anledningen till att vi ej startar upp ett AB direkt är pga att 50k inte finns tillgängligt nu.

MVH
1468
246
Eftersom vinsten i ett HB beskattas hos er själva så är möjligheterna desamma som i en enskild firma, och för att i någon mån jämställa olika företagsformer så har man ju uppfunnit expansionsfonderna där man kan sätta av vinster som då beskattas med 22% (samma som bolagsskatten i ett AB ). När man sen tar tillbaka fonderna, så får man tillbaka expansionsfondskatten och då är ju tanken att man ska investera pengarna i företaget (expandera). Väljer man att ta ut pengarna så blir det ju vanliga egenavgifter och skatt på det. Men halva skatten har man ju redan tidigare betalt, så det blir ju ett sätt att dela upp skatten. är man lite äldre kan man ju med fördel spara tills man blir pensionär och egenavgifterna sänks. Då kan man ta ut pengarna utan kostnad. Är du däremot under 26 år och betalar de låga egenavgifterna, så är det ingen större vits att sätta av nåt. Jobbskatteavdragen gör så pass mycket på skatterna så för en ung person är det väldigt fördelaktigt att helt enkelt plocka ut pengarna som lön. Tänk dock på att när ni kommer till bokslut ser till att fylla i kompletta N3A bilagor till delägarna, så ni hela tiden vet vilka siffror ni har att bolla med. Jag vet bokförare som inte klarar av att fylla i en hel N3A och därmed inte kan utnyttja de regler som finns.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.