AB vid försiktig start

14
Håller ni med om att man inte ska starta AB om man inte tror att man kommer tjäna så mycket eller något alls de första åren?
Jag vill ju satsa och jag vill inte vara personligt ansvarig, tror inte heller att banken gillar nystartade firmor vid lån?


Så här brukar det ju stå " Enskild firma för dig som vill starta försiktigt och är osäker om hur det ska gå eller har låg lönsamhet och behöver det mesta som blir över till egen lön."

Men varför skulle AB vara fel? om man sätter in 50000 så kan man väl få dem tillbaka, eller vad som är kvar i företaget om man avvecklar firman, eller?
1009
206
Hej saqle, Man kan inte säga att enskild firma är bäst för alla även om resultatet förväntas vara svagt i starten. Det beror på många faktorer. En sådan är vilken ekonomisk risk verksamheten kan skapa. Råkar du ut för tex ett skadeståndsanspråk så kan ju ett AB stanna det inom bolaget och det kapital du satsat (tex 50 000kr). I enskild firma är du personligt ansvarig. En annan vanlig anledning till att välja AB är när man är fler än en person som vill driva verksamheten. Anledningar att föredra enskild firma däremot kan handla om att man slipper aktiekapitalet (kan vara om verksamheten inte kräver mycket kapital). Det är också billigare att registrera och avveckla den enskilda firman samt att det är lite mindre arbete med administration som årsredovisning mm. När det gäller banklån så är min bild att banker inte "gillar" någon typ av nystartad verksamhet. Det kan krävas ett borgensåtagande från ägaren eller annan person eller någon annan säkerhet. Om du har tankar på att starta något kan man ofta få kostnadsfri hjälp av NyföretagarCentrum eller liknande, om du har det på din ort. Då kan de föreslå bl.a. Företagsform som passar din verksamhet och förutsättningar. Lycka till! Mvh Johan BoC Ekonomi
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.