Hur hög dröjsmålränta kan jag ta?

74
1
Hur hög dröjsmålränta bör/kan man ta?
Jag får ofta försenade inbetalningar, i snitt kanske 7 dagar sena. Ordersummorna jag får in är i snitt 3000 kr.

Så nu undrar jag vilken ränta som jag bör ta ut, har aldrig brytt mig om att ta någon dröjsmålsränta utan enbart påfört 50 kr i förseningsavgift för uteblivna betalningar (ej sena).
Kommer från och med nästa månad börja sända ut räntefakturor för kunder som inbetalat över 2 veckor för sent.

Och bör man lägga på påminnelseavgift utöver räntan? Hur mycket är rimligt? Ska man jsutera räntan varje år?
1009
206
Hej, Om ingen dröjsmålsränta är avtalad kan du ändå ta referensräntan plus 8 procentenheter från den 31a dagen efter fakturaavsändandet. Referensräntan fastställs 2 gånger per år (1 jan och 1 juli). Finns att hitta på www.riksbanken.se. För närvarande är red 1%. Din dröjsmålsränta kan då som högst vara 9%. Mvh Johan www.bocekonomi.se
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Tänk på att om du säljer till vanliga konsumenter, så måste det stå på fakturan att du tar dröjsmålsränta efter 30 dagar. Annars får du inte göra det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.