2 enskilda firmor, en webshop. Hjälp

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 7
Tack mottaget: 2
Hej

Jag och en annan person har planer på att starta en webbshop med inredning, många anser att vi ska starta två enskilda firmor istället för ett handelsbolag. Men förstår inte hur man fakturerar varandra och startar man ett eller två Företagskonton? Någon som kan förklara lite pedagogiskt.

Med vänlig hälsning,
Nathalie
Läs mer...
Inlägg: 4
#36162
Hej Nathalie!

Din fråga är inte riktigt mitt expertisområde men jag står gärna till tjänst om du behöver hjälp med webbplats och allt som hör därtill…

Med vänlig hälsning,
Andreas Ellhar

Webbkonsult
Utb. Webbredaktör (Web Content Manager and Designer)
aewebb.se
AE Webbkonsult Webb - Text - Grafisk design aewebb.se
Inlägg: 207
Tack mottaget: 3
#36163
Ställer mig frågan till varför ska ni starta två enskilda företag! -Kan du utveckla tankarna kring det?
Inlägg: 1353
Tack mottaget: 187
#36165
Visserligen är Handelsbolag lite knöligt, men i en så här situation är det ju idealiskt..
Inlägg: 7
Tack mottaget: 2
#36183
Vi blev rådda till att göra det, då flera sagt att det är enklare samt att vi har personligt ansvar och inte delat.

Frågan är bara, vi måste köpa webbhotell, köpa hem ett litet lager och ja allt annat som ska betalas vid uppstart, är det lättast att en person tar allt sedan och fakturerar sedan den andra på hälften om ni förstår vad jag menar.
Inlägg: 1353
Tack mottaget: 187
#36184
Själva vitsen med att starta nåt tillsammans är ju att man delar ansvaret. Som det är nu kommer ju den ena ( den som köper in allt) att vara helt ansvarig för att det blir betalt, och den andre kan bara hoppa av närsomhelst, och då står ni där med en situation där ni ska kräva varandra på pengar, och då kan jag garantera att vänskapen är slut.
När man går in i ett handelsbolag så sköts ansvarsfrågan 'utifrån' om du förstår vad jag menar. Skulder som inte blir betalda kommer att drivas av inkassobolagen mot er båda solidariskt.

Men nu ska vi ju inte måla fan på väggen 🙂 , utan utgå ifrån att det blir bra.

Dock kvarstår faktum att det blir otroligt knöligt att hålla på med det upplägget du skissar på. Visst funkar det att man vid uppstart gör så som du tänker. En köper in grejerna, och fakturerar sen den andre hälften.

Men sen då? När ni ska köpa in löpande.. pennor..suddgummin...papper.. vem köper det? Telefonräkningarna? vem står för det?
Inlägg: 64
Tack mottaget: 10
#36211
Hej

Blir det aktuellt att starta en webbutik kan vi hjälpa dig med detta, du betalar 0 kr i startavgift och endast en låg månadskostnad utan bindningstid.

Besök vår hemsida www.itbmedia.se eller maila mig lukas.olsson@itbmedia.se så kan jag förklara mer.

Lycka till !

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.