Lön/fakturering som anställd kontra egen firma

1
1
Jag är på g att starta egen firma med syfte att kunna frilansa lite inom design och form vid sidan av nuvarande huvudanställning. Det är inga stora uppdrag vi pratar - några timmar varje månad bara. Jag gör idag liknande jobb för ett företag via en sorts timanställning. Och just nu diskuterar vi vad jag istället för att få lön av dem ska fakturera för att jag inte ska "kosta" dem mer än vad jag gör idag. Jag kan inte mycket om det här och behöver därför hjälp att avgöra vad som stämmer i vad de säger om kostnader/lön/fakturering.

Idag betalar de mig 400 kr/h i bruttolön. Om jag förstått det rätt innebär det att jag "kostar" dem (efter arbetsgiv.avgifter) ca 520 kr/h.

När jag pratar med dem säger det att om jag skulle fakturera dem 400 kr/h exkl moms skulle det innebära att jag ungefär "kostar" dem det samma. (vi struntar i några kronor hit och dit).

Jag antar att de då räknar med att en faktura på ca 500 kr/h inkl moms = de ca 520 kr/h som jag kostar dem idag.

Men stämmer det? Kan de inkludera momsen på mina tjänster i sin beräkning av vad jag kostar dem? Eller kan jag föreslå att jag istället ska fakturera närmare 500 kr/h exkl moms för att jag ska "kosta" dem ungefär det samma som idag.

- Eller finns det några avgifter eller dyl som de som företag kan dra av för mig som anställd i slutänden som gör att jag inte "kostar" dem fullt så mycket som de där 520 kr/h som en snabb uträkning med arbetsgivaravgiften visar?

Och ytterligare en fråga. Vad gör jag?
1. Fortsätter som anställd och får ut dryga 280 kr/h netto
2. Startar eget och fakturerar 400 kr/h exkl moms (och får ut drygt 200 kr/h av det) men får en möjlighet att tillgodoräkna mig fördelarna med att vara företagare för de få kostnader som jag idag har i mitt arbete men som jag betalar som privatperson.

Väldigt tacksam för svar, tips och råd.
/S
1324
2
Jag tycker det verkar som din arbetsgivare försöker köra en fuling. Momsen som dom betalar till dig får dom ju tillbaks från skatteverket om dom nu inte bedriver momsfri verksamhet (typ tandläkare). Så vad du skall fakturera är minst 520:- + moms. Sedan pratar vi ju bara några timmar i månaden. Men jag vill ändå ta upp lite av dom regler som man bör tänka på. Och då börja med ett exempel om du jobbat fulltid för ett bolag och diskuterat att starta eget och den vägen istället fakturerat samma jobb. Då brukar man säga att man skall fakturera 1,65 x bruttolönen + moms. Så i ditt fall med 400 skulle det vara 660:- + moms. Vad kommer då dessa % från. 1. Som du skriver så har vi ju arbetsgivaravgiften. 2. Sedan har man en anställd över ett visst antal timmar måste arbetsgivaren betala semesterersättning. Har man företag har ju företaget ingen inkomst under semestern så man måste tjäna in detta på den andra tiden. OK detta gäller nog inte dina få timmar. 3. Som anställd har man dessutom sjuklön från arbetsgivaren 14 dagar. ( Kanske inte relevant i detta fall heller). 4. Som anställd med kollektivavtal så sätter arbetsgivaren av en viss procent till tjänstepension ( Kanske inte relevant i detta fall heller) 5 Försäkring. Som anställd är man normalt försäkrad om något händer dig. Dessutom om du som anställd gör något fel så att arbetsgivaren förlorar pengar. Ex om något går sönder osv. Så får arbetsgivaren stå för detta. Men är du egenföretagare så måste du som företagare ha dina egna försäkringar. Både för ditt eget skydd men också en försäkring som täcker ansvar. Och det kanske är relevant i detta fall. 6. Kostnad för att driva företag. Det tar ju tid att bokföra , skicka räkningar och dessutom kanske du bör ha lite banktjänster. JA det är väl vad jag kommer ihåg just nu. Kanske har glömt något. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.