döende svärfar, vad göra med företaget? AB 20 anställda...

2
1
Behöver hjälp. Vad göra, situationen är följande.

Svärfar är döende och relativt okontaktbar.

Han har ett AB och har cirka 20 anställda. Ett taxibolag som ingår i ett av de stora åkerierna i sthlm. Cirka 12 miljoner i omsättning. 20 bilar. Nej inte ett fiffel taxibolag.

Ingen mer person som driver bolaget bara chaufförer som kör. Frun är suppleant i styrelsen och en person till som vad jag förstått driver delar av det operativa chaufförerna.

Svärfar har skött allt kring löneutbetalningar etc.

Jag har inte lyckats få fram mail inloggning för honom. Här lyckats logga in på ett konto och där finns efter att jag betalt bränsle på 100tkr Inga pengar kvar. Moms skall betalas på 100 tkr snart och jag antar löner. Jag har inte ens koll på hur o när pengar kommer in. Jag antar att det kommer stålar månadsvis från taxibolaget hans firma är ansluten till.

Chaufförerna kör som vanligt.

Vad ska jag göra? Detta kan gå snabbt utför, kan man ta in ngn som hjälper till att styra upp detta, tips på var man vänder sig.

Helst skulle vi vilja sälja bolaget, men taxibolag gissar jag är svårsålda.

Alla synpunkter mottages tacksamt
338
25
Hej! Jobbig situation. Jag är inte hundra men kolla med Tingrätten så någon kan bli god man och få tillgång/rättighet att kontakta bank, kunder, leverantörer. Angående mejlen borde det finnas ett sätt att få tillgång till den om ni kontaktar leverantören, eller om det går att nollställa/beställa nytt lösenord och få det skickat till annat konto genom att bekräfta med sms. En jurist borde med ha koll på detta och vad som ska göras.
2
1
Frun är suppleant i styrelsen och så är även person x, som driver operativa delen . Vad händer vid dödsfall, får frun rättigheterna i styrelsen eller kan likväl den andra suppleanten få det?
1470
246
Det brukar ju vara just för en sån här situation man har en suppleant, som träder in. Men hur det blir när det är två, det vet jag inte, har aldrig stött på det. Det som behöver göras först och främst är ju att du eller frun går in som styrelseledamot och firmatecknare. Eller att frun skrivs in som extern firmatecknare. Det är bara att skicka in en ändringsanmälan till bolagsverket tillsammans med ett protokoll från bolagsstämman där aktieägarna bestämmer om en ny styrelse. Ändringsanmälan behöver bara skrivas under av den som tillträder. Men protokollet behöver ju en underskrift av nuvarande ägare. Det här behöver ni göra omgående, så att nån kommer åt alla kontakter med banker osv. Säg till om du behöver hjälp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.