Factoring? Bra eller dåligt?

7
1
Hej företagare! 🙂

Jag har funderat på att använda factoring för att finansiera bolaget nu i början, har någon erfarenhet av det? Bra?​ inte bra? Lämna gärna tips och kommentar!
2360
37
Jag skulle inte rekommendera det alls. Ett mycket dyrt system. Då är det bättre och låna på banken om man har möjlighet till det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
338
25
Tror det är individuellt. Kan och vill du sköta fakturering och inte ser det som ett hinder kan du likaväl sköta det själv och spara de pengarna. Har du fullt upp med allt annat kan det kanske vara smart att inleda med fakturaförsäljning. Du får pengarna direkt på kontot och likviditet och risken att kunden inte ska betala är borta. Men det går att komma runt med bra faktureringsrutiner och det går även att sätta 10 dagar på fakturan. Är det b2b kan du be kunden om snabbare betalning pga likviditetsproblem - det hjälper nog de flesta till med om man bara våga fråga. Annars finns det ekonomibyråer som kan sköta det hela med, kanske för en mindre kostnad, men osäker. Ingen erfarenhet av factoring själv så mest en reflektion :)
2360
37
De som har de här företagen har naturligtvis en guldgruva. Men ju mer upplysta företag blir på systemet desto mindre använder man sig utav denna dyra tjänst. En av mina kunder när jag hade inredningsföretag på 60-talet höll på med detta och jag sällan haft en kund som haft det så bra. Han berättade gången för mig då. Eftersom mitt företag betjänade otaliga olika branscher fick jag fantastisk information vilket jag delar med mig av till företagande.se
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
1
Tack för alla svar!! Uppskattas! Jag hittade en jämförelsesite om factoring och fakturaköp, den heter factoringlistan - www.factoringlistan.se - tror ni att den är något man kan lita på?
2360
37
facoringlistan visar verkligen hur dyrt det är och övriga villkor säger sig självt att man inte tar några risker. Så en en gång använd inte dessa tjänster, det är ett dyrt sätt att starta upp företag på, men valet är ditt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
1
Jag har pratat med Fakturabörsen nu, de verkar ju vara billigast av alla, ska dit på ett i veckan - återkopplar när jag hört vad de har att säga! :)
1470
246
Jag har använt factoring i många år, och tycker det fungerar bra. Även om det såklart är dyrt. Men att hålla på och jaga kunder som inte betalar är inte så billigt heller, och det är oändligt skönt att slippa hela den biten. Har man dessutom fasta kostnader som måste ut punktligt, så är det bra att veta att den och den dagen får jag pengar.
2360
37
Varför inte slopa dessa eller se till omförskott. Jag vet att det kan vara svårt. Jag hade en sådan kund när jag hade dataföretag och löste det så att inget gjordes innan allt tidigare var betalt samt såg till att just få förskott hela tiden innan återtranspot till företaget. Det fungerade alldeles utmärkt när de hade lärt sig rutinerna.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
1
Delade meningar alltså! :P Men om man kollar på företagslån som alternativ så medför det tydligen risker (http://factoringlistan.se/företagslån)? Fler risker än factoring?
1470
246
Företagslån är ju precis som med alla andra lån, att du själv står för riskerna. Men det gör du alltid, oavsett hur du väljer att finansiera ditt företagande. Du ska inte tro att factoringbolagen tar några risker.. Titta på deras bokslut så förstår du.. För det första så tar dom upplysning på varje kund innan dom belånar/köper en faktura, och skulle det sen vara så att kunden ändå inte betalar efter påtryckningar, så återgår fakturan till dig. Så det är alltid du själv som i slutänden står för risken. Men så är det med eget företagande.. det är bara att hacka i sig :) . Kreditupplysning på kunder är ju annars nåt som många småföretagare drar sig för. Dels kostar det några kronor, och dels vill dom inte stöta sig med en eventuell ny kund. Så man skickar glatt ut fakturor på 30-40 000 utan att ha kollat upp kunden. Jämför med Statoil t.ex.. Dom tar upplysning på dig om du ska hyra en släpkärra för 600 kr. Jag hade mitt första factoringbolag på 90-talet, och det var helt enkelt tvunget för att få det att fungera. Jag hade 70-80 kunder som betalade lite hursomhelst, och det kom in nån tusenlapp då och då, medan jag själv skulle betala leveranser på 50-60 000 kr varje gång på ett bräde. Då började vi med factoring för att kunna få in stålarna på ett kontrollerat sätt. Och det retliga var ju att då plötsligt, så betalade alla kunder punktligt. Dom visste helt enkelt att nu var det ingen ide att strula, för då kostade det bara extra direkt. Det kostade mig ca 100 000/år, och det var såklart skyhögt mer än en chekkredit , men jag tyckte ändå det var värt det för att slippa hela fakturahanteringen och tjata om betalningar hela tiden. Att skippa kunder av den anledningen har jag aldrig haft möjlighet till.. Det är nog så svårt att ragga kunder ändå, utan att sålla bort dom för detta.
2360
37
Jag känner väl till problematiken och har man ex.vis en bostadsrätt så kan man kanske låna lite mer på den för att sedan låna ut pengarna till sitt företag. Räntan där just nu ligger ju på ca 1,5% och det är ju mycket mindre än ett företagslån. Rädslan för factoringbolagen visar ju att man inte bryr sig om företagarens rutiner. Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger "mig ge kredit -dig inte betala-mig bliva sur- mig inte giva dig mer kredit- dig bliva sur--- bättre dig bliva sur än mig".
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.