fakturera för jobb som var gjorda innan företaget startades

1
1
Jag har precis startat en enskild firma och har två (förmodligen dumma) frågor angående detta.

1. Jag har samlat på mig en hel del jobb de senaste 3 månaderna som jag har väntat med att fakturera. Kan det bli något problem att fakturera dessa på min firma nu? Jag tänker att det kan bli problem i ett senare skede när jag ska bokföra och datumen för det utförda arbetet var innan företaget ens var skapat.

2. Just nu använder jag mitt personkonto som inbetalningskonto för fakturorna. Är detta OK eller måste/bör jag ha ett separat företagskonto för detta?
1468
246
Nej, fakturorna ska bokföras på antingen det datum som står på fakturorna, eller betalningsdagen. Beroende på vilken bokföringsmetod du valt. Och du ska ju datera dom nu när du skriver ut dom, så det ska inte vara några problem. Vad det sen står i fakturan, med eventuella datum för när jobbet gjordes, är inte så kinkigt. Nej, du måste inte ha ett separat konto, men vi rekommenderar det alltid. Det blir så mycket enklare att se vad som är företagets pengar, och vad som är dina privata. På de flesta internetbanker är det det ju en enkel sak att skapa ett nytt konto, eller så får du gå till banken om du även då ska ansluta ett bankgiro till det nya kontot.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.