Ta med en delägare ej svensk medborgare

Emanuel
Hej,
Jag har en fråga om handelsbolag. Jag har träffat ett datageni från Indien som har ett student visum i Sverige. Min fråga; vad krävs för att jag ska få ta in honom som delägare i mitt företag. Får man vara delägare i ett svenskt handelsbolag utan att vara svensk medborgare? Vi måste hitta ett sätt som gör att han får stanna i Sverige.

Någon som har några idéer eller kan lagstiftningen kring sådana frågor?
822
48
Osäker vad som gäller. [url=https://www.verksamt.se/starta/for-utlandska-medborgare/medborgare-utanfor-eu/ees]Här står en del[/url] men bäst är nog att ringa Skatteverket då personen inte ska starta eget utan bli ägare i befintligt företag.
2360
37
Om han är ett datageni varför kan han inte jobba ifrån Indien då istället?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1009
206
Man får vara delägare (bolagsman) i ett svenskt handelsbolag även som utländsk medborgare. Den enda skillanden är att personen ska skicka med en bestyrkt kopia av sitt pass i samband med registreringen. Men att vara delägare gör ju inte att man automatiskt får stanna i Sverige. Den frågan är en helt annan. Där får du kontakta Migrationsverket tror jag. Och det finns ju olika sätt att få stanna, vilket också beror på vad man har för planer och tankar. Tex så kan ju personen komma som anställd vilket nog många gånger gör det lättare att få stanna. Men då får man nog inte medborgarskap, utan det ses väl mer som en begränsad vistelse.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.