Bestridande av fakturor

1
1
Hej

Vi driver ett företag inom vvs-branschen som märker av mer och mer tendenser på att våra privatkunder vill förhandla om priset på fakturan och det allra vanligaste är att de mailar en bestridan samma dag som fakturan ska vara betald.

De börjar med att bestrida fakturan och om vi då efter mycket om och men väljer att gå vidare till Kronofogdemyndigheten så
räcker det att kunden fortsätter att bestrida fakturan eftersom det händer absolut INGENTING då och kunderna är väl informerade
om det.
Nästa instans är då tingsrätten med både kostsamma och tidskrävande insatser som behövs från oss företagare som då oftast inte har möjlighet att gå vidare i ärendet utan går med på att ta mindre betalt trots att fakturan är helt i sin ordning. Man tänker som så att bättre att få något betalt än ingenting alls.

Det här är ett problem som på något sätt bör diskuteras eftersom om det blir så att varje faktura ska förhandlas och de lyckas med det
så kommer det till slut bli att det gör ett positivt utslag = att fler och fler gör det.

Tack för ordet =)
1009
206
Hej, Jag känner inte alls igen bilden du beskriver. Själv har jag inte haft det problemet och heller inte någon av mina kunder vad jag vet om (förutom enstaka fall). Min första tanke är att det ofta för en privatperson är ett större steg och mycket jobbigare och dyrt att dra fakturafrågor till rätten. Det är väl därför så många betalar bluff-fakturor, för att de inte orkar och vågar ta det vidare. Som företag utvecklar man ju en sorts kunnande om processen och vad som går eller inte, då man troligen är med om detta mycket oftare än privatpersoner. Med det sagt så undrar jag om ni vänder er till en speciell typ av kunder eller har ett geografiskt område som ger er detta problem. Hur arbetar ni med avtal? Framgår det tydligt vad som ska göras? Och ni levererar allt som skrivits ner (ibland kan man få svårt att leverera enligt avtal om man skriver för tydliga avtal också)? Sedan har man ju också aspekten att man vill att kunder ska vara nöjda för att rekommendera en vidare till andra. Är det så att de klagar för att de är missnöjda är det väl troligt att man snarare får negativa omdömmen som kan spridas på orten. Många jag träffat som jobbar med bygg gör hellre så att de fixar alla små klagomål tills kunden är nöjd. Då behåller de oftast det pris som avtalats. De finns ju också de som klagar bara för att få "rabatt". De som egentligen är nöjda, men alltid ska ha det lite billigare. Det är en jobbig grupp, men min bild är att de oftast brukar ge ett posotivt omdömme även om man inte ger rabatt. Här får man stå på sig. (Med en koppling till ovan sagda att man då fixar de problem kunden klagar över så länge de är rimliga. Snart så inser kunden att de inte får billigare pris och ger sig). Hoppas du hittar något här som du kan gå vidare med. Annars får du kanske leta efter en bra advokat som kan hjälpa dig.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Jag tycker det där verkar mer bero på leverantören än på kunderna. Jag ser att vissa leverantörer har ständiga problem med kunder som vill pruta/inte betala, medan andra leverantörer sällan eller aldrig råkar ut för det. Jag har ingen kund inom just VVs, men vet ju att det är en bransch som är ökänd för höga priser, i likhet med elektriker. Detta väl förmodligen eftersom just dessa branscher kräver dokumenterad kompetens. Detta skulle väl möjligen kunna trigga kunder att vara mer påstridiga med att försöka pruta. Samtidigt överöses man av TV-program där det varnas för i stort sett varenda hantverkare, och detta tillsammans med en trend i samhället där kunder ställer allt högre krav på leverantörerna skulle ju kunna leda till mer ifrågasättande av priserna och utförda jobb. Däremot känns det ju, precis som Johan skriver, som ett väldigt besvärligt och märkligt sätt att driva fakturor till Tingsrätt för man vill slippa betala. Erfarenhetsmässigt vinner nästan alltid leverantören, om fakturan är inom rimlighetens gräns.
2360
37
Ett sätt som gör det mindre intressant att inte betala är att ta förskott på allt material.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.