Fakturera genom företaget eller privat?

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 4
Tack mottaget: 1
Hej!

Jag har en knivig faktureringsfråga till er som är kunniga!
Jag studerar just nu på universitet och har under några månader sysslat med utveckling av en ny produkt. Jag har presenterat min idé för skolan och dem kunde tänka sig att stå för de materialkostnader som kommer att uppstå vid prototyptillverkningen. Utvecklingsstödet uppgår till max 15.000:- och skolan ger inte ut pengarna till studenterna direkt utan betalar fakturan(orna) från levenratörerna.

Problemet är att det mesta materialet till prototypen är köpt eller ska köpas på Ebay, Aliexpress m.fl och det är ca 100 olika leverantörer med små belopp till varje. Universitetet vill inte betala hundratals belopp på 10-20:- utan vill ha en sammanställningen på allt, på en enda faktura.

Hur bör jag göra detta så smidigt som möjligt? Jag har en enskild firma som sysslar med fotografering, kan jag utnyttja detta på något sätt eller kan jag skriva en faktura privat?

All hjälp uppskattas!

MVH
Inlägg: 2360
Tack mottaget: 31
#37035
Använd firman. För att det står en sak i företagsregistret betyder inte att man inte kan lägga andra saker därtill utan att behöva ändra. men det är naturligtvis bra att redan från början tänka igenom olika senarier vad man kan komma att göra i framtiden så stelbent är det bland vissa SKV-handläggare. när det skulle räcka med en ingångskod.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Inlägg: 4
Tack mottaget: 1
#37042
Tack för bra svar!

Det jag har köpt hittills är köpt med mina skattade pengar från det privata kontot, hur bör jag gå tillväga för att sälja delarna till universitetet? Kan jag köpa in det i firman på något sätt och sälja för samma pris som jag köpte det för ursprungligen?
Inlägg: 1324
Tack mottaget: 2
#37043
Knievel skrev:
Tack för bra svar!

Det jag har köpt hittills är köpt med mina skattade pengar från det privata kontot, hur bör jag gå tillväga för att sälja delarna till universitetet? Kan jag köpa in det i firman på något sätt och sälja för samma pris som jag köpte det för ursprungligen?

Eftersom du är en enskild firma så kan du ju bokföra alla köpen var för sig. Men då bu betalt med privata pengar blir det "egen insättning" (2018) istället för Bankkontot (1930) som betalat.

Däremot bör du då fundera på momsen.

Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.