Starta AB

Humlan
Hej! Är helt ny på det här med företag och har några funderingar som jag behöver få svar på. Har planer på att starta utbildning och förmedling av tävlingshästar för att få en extrainkomst utöver min ordinarie lön.
Kan man istället för 50.000 kr i kapital föra över hästar på bolaget om de har ett värde som överstiger 50.000 kr? Läste någonstans att inventarier kunde räknas som kapital.
Kan man kvitta utgifter för hästarna mot förtjänsten vid förmedling och på så sätt undvika att ta ut lön (dvs mina egna hästars uppehälle betalas av bolagets inkomster)?
Är bolagets tillgångar skyddade från utmätning av KF om man har dem flåsande i nacken personligen pga studieskulder?
Blir man automatiskt skyldig att redovisa moms?
Tacksam för hjälp!
1470
246
Ja, du kan föra in hästar som aktiekapital, 50 000. Men då behöver du ett intyg från revisor att dom faktiskt är värda dom här pengarna. Och för att få det intyget så brukar åtminstone jag vilja ordna minst två oberoende värderingar som med marginal visar att hästarna har det värdet. Kan man ordna det på ett bra sätt, så brukar det gå att hitta en revisor som skriver på. Och värderingar ska ju då helst vara gjorda av nån hästkunnig person. Det räcker inte med att kolla annonser på Blocket, för där handlar det ju om vad folk begär för sin kusar, vilket ju emellanåt kan vara ganska fria fantasier. Förhoppningsvis kan du då få ihop ett värde som klart överstiger 50 000, och den delen som då blir 'över' kan du sätta upp som en skuld som bolaget har till dig, och sen då plocka ut, utan att det kallas lön. Tillgångarna som ägs av bolaget är skyddade från utmätning av dina personliga skulder. Men du ska vara noga med att göra ägarbytet på riktigt. I eventuella ägarregister ska alltså hästarna stå reggade på bolaget, försäkringar ska vara tecknade på bolaget , etc. Allt för att det inte ska råda nån tvekan om vem som äger kusen. Teoretiskt skulle fogden kunna mäta ut dina aktier och därmed bli ägare till bolaget för att komma åt hästarna. Men då krävs det nog att både skulderna och hästarna handlar om stora belopp. Det här går ju att kringgå genom att du låter nån du litar på, äga bolaget. ( den personen ska ju då förhoppningsvis vara skuldfri hos kfm ) Efter att du startat bolaget får det ansöka om momsregistrering osv. Inget sånt sker av sig självt.
2360
37
När det gäller studieskulder har jag fått igenom en lag att man inte får ta dessa om man lever på existensmin. Detta mot bakgrund att många efter avslutad skolgång ej fått arbete eller av annoan orsak inte har inkomst så får man inte driva ärendet vidare en. det beslut jag åstadkom. Men man måste själv var aktiv för dettamen slipper den handläggninggång över flera år som jag var tvungen att genomlida med snorkiga handläggare som trodde sig veta bättre. Funderar att sätta beslutet inom glas och ram :-D :-D :-D .
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.