En praktisk fråga.

3
Hej!

Vi driver en ekonomi förening och ska skriva ut en första löneutbetalning för en tjänst dvs en gångebelopp och jag vet inte hur man skriva en lönespecifikation och löneutbetalning med kännedom till skattemyndigheten. Hur löneutbetalning ser ut liksom lönespecifikation? Finns det "lathund" att ta efter så man lär sig?

Tacksam att få ett snabbt svar.

Mvh

Lars-G.
1469
246
Det finns mallar här på Företagande. Googla på 'mall lönebesked'. Sen låter det som att du gör den vanliga missen att tro att man samtidigt rapporterar nåt om just den lönen till skatteverket, men så är det alltså inte. Du skriver ut en lönelapp och betalar ut lönen, och månaden därpå redovisar du beloppet och arbetsgivaravgifterna till skatteverket. Men i detta läget vet alltså fortfarande inte skatteverket vem som har fått lönen, utan det visar sig i januari när du skickar in kontrolluppgifterna till skatteverket. DÅ får dom reda på vem som fått lönerna.
3
Tack för snabba svaret! Vad bra att det finns mallar här.. En stor hjälp! Dessutom ska jag dra av egnaavgifter och även skatteavdrag? Sedanska jag lägga undan egnaavgifter för utbetalning till skatteverket?
1469
246
Du bestämmer vad lönen är, och då pratar man ju normalt om lön inklusive skatt. Vi säger att månadslönen är 20 000. Från det drar du skatt enligt skattetabell ( finns också på nätet ). En vanlig skatt på 20 000 är 4250 kr. Då drar du av 4250 kr och betalar ut 15 750 kr till jobbaren. Månaden därpå är det dags att redovisa detta till skatteverket, och då får du betala in skatten PLUS arbetsgivaravgiften ( 31,42% för en vuxen person ) till skatteverket. Avgiften blir då 20 000 * 31.42% = 6284. Att betala in till skatteverket blir alltså i detta exemplet 10534 kr.
3
Tusen tackar för svaret! Ett stort hjälp fick jag.. Dessutom undrar jag om jag måste betala moms vid en löneutbetalningen? Mvh Lars-Gunnar
1469
246
Nej, det är ingen moms inblandad i löner.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.