Organisationsnummer enskild firma

Anonym
För att gå rakt på sak - jag förstår inte vad som pågår och jag får inte heller någon hjälp från vare sig Skatteverket eller Bolagsverket. Personalen på dessa ställen har en ytterst tråkig ton när man försöker talas vid. Såhär ser det ut:

1) Jag blev godkänd för FA-skatt igår. I och med det trodde jag att jag hade ett giltigt organisations/personnr
2) Jag kan inte bli företagskund på diverse ställen därför att de inte får någon träff på mitt org. nr.
3) Bolagsverket menar att jag inte får något organisationsnr från dom överhuvudtaget eftersom det handlar om en enskild firma och då är det SKV som sköter detta (vilket var mitt första intryck).
4) Företaget jag vill bli företagskund hos menar bestämt, trots att de har flera enskilda firmor som kunder, att de måste ha ett org. nr. från Bolagsverket.

Moment 22 alltså. Jag kan inte vara den första som har hamnat i den här sitsen. Vad har andra för erfarenheter? Som jag skrev i första stycket så är det väldigt tråkiga samtal som förs med myndigheterna vilket gör det svårt att försöka få tag i vettiga svar. Att man själv försöker vara trevlig på telefon har verkligen noll betydelse.
822
48
I enskild firma använder du dig av ditt personnummer som organisationsnummer. Det är samma :) Det kan man ju tycka att de borde informerat dig om.
Anonym
Jo, detta hade jag koll på före registreringen och jag har försökt förklara för dessa människor att jag är medveten om det. Men jag får ändå inte ihop det, jag finner det märkligt att företaget (en speditör i detta fall) ber mig ta kontakt med Bolagsverket när BV i sin tur säger att de inte har med detta att göra p.g.a. enskild firma. Samtidigt menar speditören att de har många enskilda firmor som kunder... Att söka förståelse för vart det felar bland inblandade parter fick jag snabbt erfara är ett känsligt område. :)
822
48
Ja verkar märkligt. Det brukar vara enklare att bli kund och teckna avtal med firma än AB då personen blir betalningsskyldig om räkningarna inte betalas. Det fick jag erfara när jag skulle skaffa mobiltelefoner så fick teckna privat först då aktiebolaget inte hade ett färdigt bokslut. Testa att ringa företaget igen?
1468
246
Hur ser det ut om du själv går in på *Alla Bolag* och slår in ditt personnummer? Kommer det upp att du är reggad för F-skatt och moms? Det kan ju ta några dar, även om det normalt brukar uppdateras rätt snabbt.
Anonym
Patrik: Jag släppte det här med speditören och började koncentrera mig på annat, ibland har jag för dåligt tålamod med sådana saker... :) Men jag får försöka igen om några dagar, se nedan. Ingvar: På allabolag får jag inte upp någonting alls, vare sig jag söker på personnummer med 10 eller 12 siffror, med eller utan bindestreck. Men jag vet med mig att jag är godkänd för F-skatt, i och med det trodde jag att mitt personnummer skulle fungera som organisationsnummer men den här situationen har gjort mig osäker. Momsregistrering ville Skatteverket inte bevilja eftersom jag inte har några affärshändelser, något jag också fann märkligt, men det kanske är så det fungerar? På den punkten trodde jag att man absolut inte fick ha några affärshändelser med mindre än ett av SKV/BV godkänd ansökan för start av företag. Hur som, jag får väl ge det ett par dagar och försöka igen sen. Tack ska ni ha.
822
48
Allabolag tar nog några veckor eller kanske tom månader innan det syns där. De uppdatera nog inte sina register så ofta. Men verkar ju lösa sig ändå :)
1468
246
Naje, jag skulle nog vilja säga att Alla Bolag är det snabbaste sättet att kolla nåt. Årsredovisningar visar dom oftast 2-3 dagar efter dom är registrerade.. Och det är ju också där butiker och liknande kollar. Men jag tror inte det kommer att lösa sig så länge du inte är momsregistrerad, för det är ett momsregistreringsnummer dom vill ha fram när du ska handla grejer. Och utan momsregistrering lär du heller inte komma nånvart med speditören. Så det måste du överklaga direkt. Det har spridit sig nån slags sjuka på Skatteverket nu plötsligt att dom inte ska bevilja F-skatt och moms till företagare. Vet inte om dom fått in en massa nya handläggare som inte begriper vad dom sysslar med. För tillfället är Skatteverket den stora hämskon för allt nyföretagande i Sverige. Först har dom 5 veckors väntetid innan dom tar tag i registreringarna, och när dom väl börjar så är det tusen frågor och grundinställningen att ge avslag. Jag har för närvarande 5 företagare som gått och stampat i 1,5 månader för att få komma igång. Det är inget annat än skandal. Samtidigt ringer Skatteverkets chefer och varnar sina kompisar om granskningen i Panama-härvan... >:(
822
48
[quote="Ingvar Wogenius" post=53070]Naje, jag skulle nog vilja säga att Alla Bolag är det snabbaste sättet att kolla nåt. Årsredovisningar visar dom oftast 2-3 dagar efter dom är registrerade.. Och det är ju också där butiker och liknande kollar. [/quote] Ok bra! Var nog länge sedan jag hörde det och de har väl med växt och uppdaterat sin produkt :)
28
2
Hej! Momsregistreringen bör du få igenom i samband med godkännande för F-skatten. Detta eftersom momsavdrag är ok även om du inte har intäkter ännu. Tex i samband med uppstart av firman. Använd skatteverkets blankett SKV4620 eller blankett SKV 4639 (googla dom så hittar du) för att göra momsregistreringen. Om skatteverket anser att du inte har några intäkter bör du inte heller betala preliminärskatt första året. Du bör ha fått ett beslut på detta i samband med utskicket av registerutdraget (F-skattebeviset) Ang. Bolagsverket och enskilda firmor så är det bara aktuellt om du ska registrera ett firmanamn. Bolagsverket gör detta mot en avgift och ger då firmanamnet skydd i det länet du är verksam. gör du detta kommer firmanamnet upp istället för ditt eget namn när man söker på tex Allabolag.
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Link 24 Ekonomi AB - Ekonomitjänster Online
1009
206
Hej, Jag kan rekomendera att använda [b]www.verksamt.se[/b] när ni registrerar/ändrar företag hos Bolagsverket eller Skatteverket. Sidan är ett sammarbete mellan de två (samt någon till). Om det är avgift så är det lite billigare där. Man får också en automatisk koll att allt är med, samt att det ofta är snabbare handläggning denna vägen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Hej, Jo, jag använda verksamt.se redan från början. Speditören har jag mycket riktigt inte kommit någonvart med. De har inte uttryckt varför, mer än att de väntar på att få se uppgifter i Bisnode. Då tänker jag kort och gott att om de inte kan vara tydliga med vad de behöver, då vill jag inte heller vara deras kund. Jag ska ju inte behöva gissa mig till vad de vill ha. Jag vet att du, Ingvar, skrev att momsregistreringsnummer behövs, och du har alldeles säkert rätt, jag vill bara att information ska komma från första part så att säga (finns det något som heter så? äsch, ni förstår säkert vad jag menar). Det här med momsregistrering har jag tittat närmare på, och ser att det verkar vara standard sedan länge att den som inte ligger över en viss omsättning inte heller blir momsregistrerad. Dessutom har jag insett, eftersom jag vill vända mig internationtellt, att fysiska varor inte är den bästa av idéer. Jag har bestämt mig för att försöka med något annat istället. Tack för er tid.
5
2
Det här verkar väldigt konstigt, det ska väl inte vara några konstigheter att starta en enskild firma, men det finns hjälp att få om man skulle vilja. Det man måste tänka på är att man måste ansöka i flera steg för de olika sakerna, men det är konstigt att du har fått F-skatt beviljat om ditt företag inte är registrerat. Det finns som sagt hjälp att få om det är krångligt, det kan bli lite mycket pappersarbete ibland och det kan kännas tungt om man har annat som måste göras. Lycka till med ditt nya företag i alla fall!
1009
206
Ja, det ska inte vara så svårt. Du kanske ska börja med att ringa Skatteverket och kolla att verkligen f-skatten beviljats. (eller FA) Då har du ju automatiskt ett organisationsnummer för firman (då det är samma som ditt personnummer). Är det så att du registrerat ett namn på firman som inte är det eget namn så görs det via Bolagsverket. Kan vara därför du får hänvisning dit av leverantören. (eller så vet de bara inte bättre). Om du kontaktar leverantören men annat namn är ditt eget vill de kanske ha bevis att namnet är registrerat. Vad gäller momsregistrering så ska det inte spela någon roll för leverantören. Du bör kunna köpa samma saker ändå.skillnaden blir ju för dig, då du inte kan dra av momsen. Anledningen att du inte får genom er ingen kan vara att ansökan är ifyllt konstigt. Tex att man nollat momspliktig omsättning. Tycker det låter konstigt. Du bör låta någon som kan kolla igenom det. Kanske kostar någon hundring,men du skulle ju spara massor av tid och osäkerhet. Skicka PM om du bor nära Solna och vill ha hjälp. Mvh Johan
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
44
3
Skicka en kopia på ditt registreringsbeviset från Bolagsverket till det aktuella företaget, det är ditt bevis på att du bedriver näringsverksamhet. Du kan logga in på [url=https://www.verksamt.se/]https://www.verksamt.se/[/url] och ladda ner en kopia på ditt reg.bevis.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.