Reseersättning

5
Hej på er!

Jag är nybliven ägare till en enskild firma inom området musik. Är ute och spelar på diverse ställen och frilansar och tycker det är jättekul!!

Men så dyker det ju ibland upp frågor, så jag tänkte att det var en god idé att gå med i detta forum.

Så till frågan:
När jag startade min firma så gick jag på Nyföretagarcentrum på rådgivning. Det var mycket givande och lärorikt.
Rådgivaren sa att om jag tex. spelar för 1000:- så är 500:- mina. I runda slängar.
Men, i jobbet som musiker så blir det lätt mycket resor med min privata bil. Den drivs på bensin som jag betalt för egna pengar. Borde inte då firman bli skyldig mig pengar för bränslet då? När jag använder bilen i jobbet?

Ska man då ta ut reseersättning från mitt företagskonto till mitt privatkonto, för att täcka utgiften?
Alltså 50% av ersättningen är min plus. reseersättning?

Hur får ni reseersättning?

Tack så långe!
//Emil
1324
2
Jodå. Givetvis har du rätt att ta ut reseersättning. Normalt brukar jag skriva en körjournal som jag sedan bokför in varje månad. Och kan då göra avdrag för 18,50 per mil . Sedan kan du ju göra på 2 olika sätt . Antingen bokför du som milersättning och tar ut pengarna från företagskontot till ditt privatkonto. Och bokför då mot företagskontot. Annars kan du ju då du har en enskild firma bokföra det mot "egen insättning" utan att ta ut pengarna just då. Då minskar du ju bara skatten vid deklarationen. Kom dessutom ihåg att det finns en ruta där man skall skriva in antalet mil man dragit av under året på NE blanketten när man deklarerar. Så det är viktigt att man noterar summan under året. Hans
5
Tack Hans för ditt svar! Som jag förstår det så kan jag alltså ta ut reseersättning så fort jag har behövt resa med min privata bil inom firman. Det har alltså inget att göra med den "lön" jag betalar ut till mig själv? Då borde jag alltså kunna ta reseersättning om jag tex. måste åka en bit för att köpa något som jag behöver till firman, gitarr eller liknande? Skattefritt rätt in på kontot? Tack än en gång för ditt svar! //Emil

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.