Privatleasing till företagsleasing av bil

4
Hej
Jag tog en bil på privatleasing för halvt år sen.
Nu har jag startat enskild firma.
Bilen kostar ca 2300/mån i leasingavgift.
Har kontaktat försäljaren på bilfirman och frågat hur det skulle gå till att modifiera kontraktet (om det nu går/behövs) så att jag kan gå över till företagsleasing istället. Enligt honom är det inget man tjänar på.

Är det verkligen så?? Om jag nu säger att jag använder bilen av arbetsskäl (ta mig till/från jobbet) ska jag inte kunna tjäna nåt på att ha bilen på företaget?

Har läst lite här och där och uppfattningen jag hade fått var att de 2300kr skulle vara avdragsgill. Och att man dessutom kan dra av 50% av momsen. Och sist också kunna göra avdrag på bensin.

Så min fråga är: varför säger försäljaren att man inte tjänar något?
Och dessutom: spelar roll att jag skrev kontraktet som privat ifall jag vill lägga bilen på företaget?
1468
246
Det är många olika saker att väga in för att se vilket som lönar sig bäst, så det går knappt att bara säga sådär rakt av. Om man börjar med själva kontraktet så skulle det ju ändå stå på ditt personnummer även i firman, så där ser jag väl inget direkt problem att bara börja betala från firman istället. Möjligen är väl inte momsen specad på ett privatleasingkontrakt? Och det ska den ju vara om du ska köra på firman. Men sen har du ju då frågan om hur bilen används? Ska du köra den som en ren företagsbil så får du inte använda den mer än 10 ggr och 100 mil i privat körning per år. Överskrider du den gränsen så blir det en förmånsbil som du ska skatta för. Å andra sidan kan företaget betala allt slitage och service på bilen. ( det som inte ingår i leasingen) Om du däremot behåller den som privatbil, så kan du ta ut 18,50 per mil som du kör åt firman i 'skattefri' ersättning. Är det då alltså en väldigt sparsam bil att köra, så kan det vara en vettig affär. Du betalar ju i den situationen alla bilens kostnader själv, privat. Det stämmer annars som du läst, att du exempelvis får dra 50% av momsen. Dock är det ju småpengar i sammanhanget, ca 200 kr/mån. Den stora delen är väl om t.ex motorn rasar och man kan ta det på firman. Å andra sidan lär det väl ingå en del garantier i leasingkontraktet? Så summan av kardemumman blir ofta att det är väldigt lite skillnad oavsett hur man gör. Så länge bilen bara rullar och går som den ska. Skatteverket har nog tänkt på att om nån variant vore väldigt mycket mer gynnsam, så skulle alla rusa dit.
4
Hej och tack för svaret. Men det som inte riktigt har förstått är detta med leasingavgiften. Varje månad betalar jag 2300 kr för leasingavgiften. Låt oss säga att jag varje månad fakturerar en kund med mitt företag. Jag skickar en faktura på 10 000 kr exklusive moms. Vi glömmer bort momsen. Min fråga är: kan jag ta 2300 kr från de 10 000 kr som kommer in varje månad på mitt företagskonto? Min tanke var att jag sedan, när jag ska deklarera, kommer att betala skatt INTE för 10 000 kr i månaden utan för 7 700 i månaden (10 000 är bara ett exempel). Är du med hur jag menar?
1468
246
Ja, det är riktigt. Om du har bilen leasad i företaget så är leasingavgiften avdragsgill och du skulle då enligt exemplet betala skatt på 7700 istället. Men då har vi den här luringen med förmånsbil att tänka på. Om skatteverket ska gå med på att det är en ren företagsbil, så ska du kunna visa att den står parkerad vid företaget på nätterna, och dom brukar även fråga om hur nyckeln förvaras. Det är också nästan nödvändigt att kunna visa att det finns en annan bil i hushållet som används privat. ( att klara sig under gränsen på 10 ggr per år för att åka och handla är ju inte så lätt ) Och OM skatteverket anser att det är en förmånsbil, så kommer du att förlora mer, än du vann på avdraget på 2300.
4
Tack då är jag med. Verkar lurigt det här. Inte lätt att få till. Man använder ju bilen privat en del. Vet du om det skulle bli bättre ifall man har AB? Är det samma regler som gäller där också?
1468
246
Ja, det är samma regler. Har man ingen annan bil i hushållet så får man räkna med att antingen ha den som förmånsbil eller äga den privat och ta ut milersättning från företaget när man gör resor i jobbet. Att försöka förklara att man bara äger en bil i hushållet, men knappt aldrig använder den privat, är inte det lättaste.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.