Håller på att starta Enskild firma, har några frågor..

1
Hejsan,
Jag har kommit så långt att dokumenten ligger hos skatteverket och bolagsverket och väntar på att kollas igenom.

Gör såklart massor under tiden och nya frågor dyker upp konstant!!..

1. Jag valde Kontantmetoden som bokföringsmetod efter mkt diskussion med massa olika folk..
Men hur fungerar det?.. jag bokför när jag får in pengar.. Sen på slutet av året så ska man göra nåt större jobb?
Har valt Bokio som bokförings tjänst.

2. Läste nånstans att man ska ta 2 kopior på fakturor utöver originalet.. en till mig och en till skatteverket?. vill dom verkligen ha alla fakturor?

3. Kan man som företag anlita en privatperson för at göra en tjänst? alt köpa en vara av privatperson? Tänker på hur man bokför detta i så fall?

4. Söker en programvara för att kunna lägga in leverantörer, kunder och planera arbeten m,m.. gratis?.. blev rekommenderad att söka efter "PIM" men hittar inget som verkar jätte bra? tips?

Det får räcka med frågor för nu.. haha 🙂
1009
206
Hej, 1. Kontantmetode innebär som du säger att bokföra när du får pengar eller betalar. Alternativet är att först bokföra när en skuld/fordran uppstår och sedan betalningen. Använder man ett program är det ingen större skillnad. När du använder kontantmetoden måste du vid räkenskapsårets slut kolla vad du har för kundfordringar och leverantörsskulder och bokföra dessa. Bokför du med program är det ofta rätt lätt. 2. Fakturor. Du behöver skicka en till kunden. Sedan har du ju kvar den i programmet. Det är vad man måste. För många är det dock bättre ordning att ha hela sin bokföring på papper i en pärm. Då kan du skriva ut en till din egen bokföring. 3. Självklart kan man anlita en privatperson att utföra en tjänst. Det kalla att anställa. Det kan ju röra sig om en timme bara. Vad är alternativet? Betala svart? När du köper saker av privatpersoner (vilket går aldeles utmärkt) behöver du ett kvitto som kan skrivas för hand. Tänk på att det inte kommer någon moms på det. 4. Får någon annan hjälpa dig med då jag inte vet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.