Köpa begagnat AB/Risker? Alternativt Bolag i Estland?

6
Hej alla duktiga företagare och experter.

Går i planer på att starta ett AB tillsammans med min fru, jag undrar främst om någon har positiva erfarenheter med att köpa ett begagnat AB och om man överhuvudtaget kan kolla upp 100% vad som finns i bagaget? samt hur styrelsen byts ut?

Sen har jag läst att man kan starta ett AB bolag i Estland och driva företaget i Sverige. Någon som är insatt i detta?

Tack på förhand!

/Nisse
1009
206
Hej, Att köpa ett gammalt AB kan givetvis gå alldeles utmärkt. Men det kan ju också dyka upp många problem och vissa av dem går inte att hitta i förväg. Man får väl fråga sig verför man vill köpa ett gammalt bolag. Är det för att det är lite billigare än de 50 000 kr som krävs idag, får man fråga sig om risken är värd det. Är det för att man villa ha tex bolagets kunder mm så kan man hellre köpa verksamheten, inkråmet etc. Är det bolagets varumärke, så kanske man kan ta över det på annat sätt. Vad kan då gå fel? Tex så kan det finnas skulder som bolaget har och som inte tagits upp i bokföringen. Visst kan man avtala att det ska vara säljarens ansvar, men en fordringsägare kommer ju först kräva bolaget och sedan är det upp till bolaget att driva in från säljaren. Och det är ju inte säkert att säljaren har de pengarna. Det kan ju också handla om juridiska processer, stämningar etc som inte ens är inledda idag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Tack Johan, misstänkte detta, får nog bli ett nybildat AB istället. Vet du om min fru kan stå som huvudman/VD allt vad det nu innebär (skall läsa på) och jag som suppleant heter det så? När man sen tar ut lön till en av oss då frugan har jobb, skattar man som med en vanlig anställd då? Någon erfarenhet av AB i Estland? /Nisse
1470
246
Problemet med att köpa ett gammalt AB, som är garanterat friskt, är ofta att säljarna har fantasier om vad bolaget är värt. Och då blir det fort en dyrare affär än att starta ett själv. Den stora skillnaden med att köpa ett gammalt bolag, jämfört med att starta ett nytt, är att om du köper det gamla bolaget för säg 15000, så är det pengar du betalar till den förre ägaren, och pengarna är för din del borta helt. Om du däremot startar ett själv så sätter du in 50 000 i bolaget, som du sen kan använda. Jag tycker personligen att du ska glömma planerna på est-bolag. Det är bara en massa krångel, och skatteverket kommer ändå att anse att du bedriver verksamheten i Sverige, om det är här du håller till.
6
Tack Ingvar för bra svar, ja det får bli ett nytt då, hur fungerar det med säg ett begagnat bolag som du skrev exempel på 15000:- sen när bolaget är mitt så finns ju inget aktiekapital (50.000) i bolaget eller hur fungerar det? Ursäkta frågan från en amatör. /Nisse
7
En fördel med Estland är mycket billigare driva bolag där, och företagsvänligt land. Samt bolaget behöver endast skatta 20% om pengar plockas ut från bolaget. Så om man investerar pengarna via bolaget istället blir det ingen bolagsskatt alls. Problem är bolag får fast driftställe i Sverige och ska beskattas för vinst där om alla personer sitter i Sverige. Normalt löser man det genom öppna en filial i Sverige där svenska verksamhet drivs via och beskattas. En fördel med filial är filial är egen juridisk enhet men har inga aktier utan ligger i moderbolag så ändå moderbolaget som har tillgångarna i slutändan. Så klart finns skattefördelar om man planerar allt korrekt beroende hur verksamheten ser ut. Men om Estland bästa lösning för det är inte säkert beror på förutsättningar.
1470
246
[quote="Nisse" post=54458]Tack Ingvar för bra svar, ja det får bli ett nytt då, hur fungerar det med säg ett begagnat bolag som du skrev exempel på 15000:- sen när bolaget är mitt så finns ju inget aktiekapital (50.000) i bolaget eller hur fungerar det? Ursäkta frågan från en amatör. /Nisse[/quote] Om du köper ett tomt bolag, dvs det finns noll kronor på kontot, så är oftast aktiekapitalet förbrukat och du får se till att få igång en verksamhet som genererar vinst och återställer kapitalet. Du kan ju även peta in pengar eller inventarier i bolaget, så det 'frisknar till'. I vissa fall kan aktiekapitalet vara intakt även om kontot är noll, men det är nog rätt sällsynt. Sen kan det ju då finnas bolag som har 50 000 på kontot, och är då prislappen på bolaget 15000, så får du alltså betala 65000 för det, och sen överta kontot tillsammans med bolaget. Man får inte betala ett bolag med dess egna pengar, men det händer då att köparen ger säljaren t.ex en bil värd 50 000 som säljaren sätter in i bolaget och tar ut pengarna. Sen skiftar man ägare på bolaget och du får tillbaks bilen, men den står ju då reggad på bolaget istället. Men det här är ju en operation som kräver stort förtroende mellan säljare och köpare, och det förtroendet är väldigt sällsynt i bolagsaffärer... I säkert hälften av de bolag som ligger till salu på Blocket, så är antingen säljaren eller den eventuella köparen en skojare, det får man vara beredd på. Annonserna har påfallande ofta ett kontantkortsnummer som inte går att spåra, och redan där bör man dra öronen åt sig. Att marknaden för beg bolag finns, beror till stor del på att det ofta är svårt eller omöjligt att få F-skatt på ett nytt bolag, ifall ägaren är belastad sen tidigare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.