Hur tar man med tiden extra betalningar av en företagskund?

Skapad - Senast uppdaterad
Anonym
Hej!

Har en enskild firma där jag hjälper småföretagsägare med en tjänst som sparar dem arbete och får de att nå ut till fler. Just nu tar jag en engångskostnad för arbetet och gör underhåll gratis, då jag endast har ett fåtal kunder. Jag studerar samtidigt och bor hemma så det är inte min huvudsakliga inkomst utan intresse och deltidsarbete.

Men jag har funderat på när jag kommer upp i runt 35 småföretagskunder i min stad, kanske 10 i en mindre grann stad och 40 i en större grann stad. Kanske även fortsätter när jag flyttat till en storstad för att fortsätta min utbildning. Jag skulle då vilja lägga till en liten administrations avgift (som exempel) för varje kund för att få in något per månad/år för att kunna anställa någon på deltid de tider då jag inte har tid när jag pluggar. Men även för att betala mitt eget underhållsarbete.

Min fråga är bara hur man tar betalt på detta sätt, hur lägger man upp det inför kunden och vad ska jag tänka på nu när jag gör affärer med kunder? Vad finns det för andra alternativ till en underhållsavgift?

Har Du en tanke kring en av mina frågor så tveka inte att skriva! Är mycket intresserad i att höra vad ni har att säga! 🙂

Tack på förhand!

mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.