Tvingas stänga pga renovering i fastighet/lokal

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 2
Nu händer det igen, renovering i fastigheten där vi hyr lokal. Renoveringen är på ovanplan, vi har vår lokal på undre. Vi bör inte vistas i lokalen när hantverkarna gör sitt.
Hur går vi till väga?
Enligt rådande arbetsmiljölag så bör vi stänga pga höga bullernivån som uppstår. Vi har inte kunnat planera inför stängning då vi ej fått vetskap om renoveringen i förtid.
Har försökt nå försäkringsförmedlare, andra företagskontakter men ännu inte lyckats få svar på hur vi ska hantera detta.
Vem betalar vår ersättning pga ofrivillig stängning av verksamheten? Löner ska betalas, kunder vill ha sina produkter osv. osv...

/Sanna
Inlägg: 357
Tack mottaget: 28
#38774
Dessvärre är företag närmast rättslösa
jämfört med hyresgäster av bostadsutrymmen.
Du nämner försäkringsförmedlare men har du inte
redan en företagsförsäkring så hjälper det inte att
söka en nu. Hyresvärden är naturligtvis skyldig att
hålla din lokal i sådant skick att det går att använda
den för det som är avtalat - men om det är en nonchalant
värd som inte vill förhandla så är du utan hjälp.
Försök att få förhandla med hyresvärden om sänkt hyra
-eller ny lokal- o.s.v. Är det en seriös fastighetsägare
torde han gå dig till mötes på något sätt.
Om inte så finns föga hjälp.
Hyreslagstiftningen gäller inte företag och hyresnämden kan inte anlitas.
Imre R
Redaktuellt
Inlägg: 2
#38776
Ja, det är såhär det är att vara företagare. Inge föreskrifter hur agera när händelser sker. Ingen som vågar bjuda på erfarenheter? Hade jättesvårt att hitta referenser och hur göra. Nu vet jag =
1, Inget försäkringsåtgärd. Bara att arbeta vidare och gilla läget. Arbetarna får tåla Höga Ljud/ Skakande golv/väggar/tak. (fortfarande söker jag svar på HUR man gör eftersom Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön) (köpa hörselkåpor kanske?)
2. Prata med hantverkarna om de kan förlägga sin tid utanför vår arbetstid - knepigt för hantverkare.
3. Prata med de som beställt uppdraget - de har redan gått på semester/ledighet/flyttat - ej nåbar.
4. Prata med hyresvärden - de har inga skyldigheter att vidta åtgärder som annan hyresgäst orsakar (förutom ta kontakt med hyresgästen - se förra punkten). Verkar endast om hyresvärden själv ordnat renovering som de kan hjälpa med tillfällig lokal o dylikt. (fortfarande osäker info här)

Och hört under tiden att tex. de som har butik i stan och vid festivaler och liknande så får andra företag ställa sig utanför butiken och sälja sina varor. Konkurrensvänligt??

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.