Sälja lagerbolag

1
Köpte ett lagerbolag för två år sedan. Har dock inte börjat bedriva någon verksamhet i bolaget och hela aktiekapitalet finns kvar i kassan. Jag har insett att jag inte kommer att behöva det här bolaget och har börjat fundera på att göra mig av med det. Då likvidation verkar långdraget och krånligt kollade jag på företag som erbjuder avveckling. Deras listpris på 10 000 kändes dock lite väl tilltaget så jag överväger att försöka sälja bolaget. Därmed undrar jag om någon har koll på vad man ska tänka på vid försäljning av AB?
1468
246
Om bolaget har F-skatt, moms och bankkonto ( viktigast F-skatt) och är rent från anmärkningar så brukar jag ta 10-12 000 för dom. Dvs, om det finns 50 000 i kassan på riktigt, så får du 60-62 000 för bolaget. Finns det ingen F-skatt så är bolaget rätt ointressant, och man får väl runt 5 000 för det. Det är långa handläggningar för att byta styrelse just nu, och även om man kan greja med fullmakter, så är det ändå enklare att starta ett nytt bolag och få rätt styrelse på en gång, och att starta ett bolag idag tar 2 dagar, jämfört med 14 dagar att byta styrelse och namn. Så det är en anledning till att bolag utan F-skatt inte är så spännande. Finns det en bra historik, vilket du ju inte har på detta då, så betalas dom ju lite bättre, även om man inte ska överdriva historikens betydelse. Se till att sälja till seriösa personer, och se till att det är du som har koll på att styrelsen verkligen byts ut i bolaget. Hoppa över många av de med oregistrerade kontantkort som hör av sig om du annonserar ut det. Många vill ha bolag, men det är också många som är oseriösa.
1009
206
Hej Ingvar, Jag blev lite nyfiken på ditt svar. Jag kan förstå om du i ditt yrke startar bolag åt andra (lagerbolag ody) och då kan ta 10-12000 för det arbetet. Men vad har en köpare för intresse av att betala 10-12 tusen för ett något år gammalt bolag då man kan starta ett nytt för ett par tusen? Vari ligger mervärdet på upp till 10 000? Är det att bolaget inte är helt nytt? Samtidigt om man inte vet vem som säljer så har man ju alltid en risk att det kommer fram något senare. Tex ett gammalt avtal som man då är bunden vid.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Hej Johan, Ja, jag var kanske lite otydlig.. De köparna jag haft till såna bolag är oftast såna som har problem att få F-skatt, och då tar genvägen genom att köpa ett som är godkänt. Sen har man också kategorin som byter ut pengarna i kassan mot nån form av inventarie. Här är det ju dock viktigt att gången är den rätta, men då kan dom alltså få ett bolag för runt 10 000, istället för att skaka fram 50 000 plus startkostnader. Och man slipper gå via revisor för att värdera inventarien. Men för personer som lätt får F-skatt, och har 50 000, så är ju bolagen tämligen ointressanta, om dom inte är äldre och har en massa sparat utdelningsutrymme. Jag tar 1500 i adm kostnader för att starta ett bolag, så det går till ca 4000 ink bolagsverkets avgifter, och är såklart det billigaste alternativet, om man har alla bitar på plats. Genvägen till F-skatt håller nu också på att stängas med hjälp av det nya registret över verklig huvudman. Jag har redan varit med om att skatteverket dragit in F-skatten på ett helt friskt bolag, på grund av att den nye ägaren hade gamla skulder från ett annat AB. Så även såna bolag är nu på väg att bli ointressanta. Underskottsavdragen har dom ju redan gett sig på, genom att man bara får med sig underskott motsvarande dubbla köpesumman, så snart är det bara sparat utdelningsutrymme kvar som morot.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.