Konkurrerande verksamhet?

3
Hej!

(Flyttar inlägget hit istället då jag misstänker att det kan ha varit felplacerat)

Jag har startat Ab med en vän inom samma bransch jag jobbar i. Jobbar just nu i ett tjänsteföretag och mitt egna Ab kommer vara som konsult åt kunden som beställer jobbet av tjänsteföretagen.

Mitt konsultföretag skulle alltså även kunna ge jobb åt företaget jag jobbar i just nu.

Räknas detta som en konkurrerade verksamhet?

Anledningen till att jag frågar är om jag ska/behöver berätta detta för min arbetsgivare eller kan dom då ge mig sparken direkt om dom anser att det finns en konkurrens?

Planen är att jobba i min nuvarande anställning tills mitt konsultföretag kommit i rullning. Vi har just nu täckning för min vän som jobbar 100% i vårat bolag och såfort mer jobb kommer in ska jag säga upp mig.

Jag vill kunna jobba kvällar med mitt Ab, div kundmöten och ställa ut på mässor etc. till att börja med.

Tack på förhand!
1470
246
Du har nog inte fått nåt svar eftersom det är svårt att säga generellt. Jag tycker det låter högst tveksamt, och definitivt som en konkurrerande verksamhet. Men din nuvarande arbetsgivare kanske är helt laid-back och ser inga bekymmer med upplägget.
3
Har du övervägt att starta ett utländskt företag - så att du inte kan ansluta till företaget så lätt? :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.