Utveckla företaget utan att "engagera sig"?

6
Jag har varit frilanskonsult inom IT i 8 år och det har gått bra. Jag rår mig själv och gillar mitt jobb. Bokföringen lejer jag ut och fokuserar på mitt dagliga arbete inom IT-projekt hos större kunder ca 40-50h/vecka. Marknadsföring och annat behöver jag inte arbeta så mycket med då jag har ett renommé som ger mig nya uppdrag ganska lätt.

Men, jag är fortfarande själv i företaget och känner att det skulle behövas utvecklas i någon form. Att anställa personer och ge dem uppdrag inom IT vore den mest naturliga vägen att gå.
Men, jag vill fortsätta jobba som jag gör. Jag vill inte bli arbetande VD o säljare. Att anställa gör också att jag får byta roll radikalt och ta stort ansvar för deras väl och ve samt se till att de har uppdrag.

Att åstadkomma mer passiv inkomst skulle vara förnämligt med. Jag har lagt lite kapital på en del papper men skulle gärna se mer progression där.

Hur gör man för att utveckla företaget och öka intäkterna, utan att göra avkall på det dagliga arbetet? Om ni förstår vad jag menar.

Någon som har idéer/erfarenhet?
1009
206
Hej, Det finns lite olika vägar att gå beroende på vad man är ute efter. Som du skriver så kommer rollen att förändras ifall du anställer. Det finns dock mellanting och vägar runt, men hur du än gör kommer ju din roll på något sätt att förändras. En väg kan vara att du tar in underleverantörer för vissa uppdrag. Det blir lite som anställda, men de har själva det största ansvaret för personalen. Är du inte nöjd är det också lättare att bli av med en person som inte är anställd. Möjligen med en övergång till anställa när du har byggt upp kundkretsen ytterligare. En annan väg är att ta in en delägare som får ansvaret för personal. Personen skulle även kunna göra samma jobb som dig till större del. Behöver inte vara 50/50-ägande heller. Ev ta in en sådan person som anställd. Man skulle ju kunna köra variant på dessa så att du själv bara gör det du vill göra. Och väga kostnad mm för anställd/underkonsult. Vidare vägar för passiv inkomst, som du skriver om. Det är ju typ serviceavtal, abonemang eller liknande. Jag vet inte exakt vad du gör, men normalt kanske man debiterar per arbetad timme och det är ju 100% aktiv inkomst. Vid någon abonemangsliknande form tar man betalt delvis för tid man arbetar men även för passiv tid. Även om du har någon teknisk lösning, program eller liknande att ta betalt för.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Tack Johan för jättebra råd :-) Både underleverantörs-varianten och delägar-varianten har jag funderat på en del. Har dock inte konkretiserat hur det ska gå till i praktiken. Men, det är ju ett analys-jobb som måste göras. Inte minst hur avtalen ska vara utformade mot både slutkund o underlev. Jag tror att det är en väg att gå, bara jag får till praktikan.
1009
206
Hej, Roligt! Man kan väl även tillägga att underleverantörs-vägen är lättare att gå, åtminstonde till en början. Det finns flera färdiga att välja mellan och man kan ha flera och byta när man vill. Dock kräver det ju ett tillskott av arbete från dig hela tiden. Att välja delägare är nog i många fall svårare och mer tidskrävande inledningsvis. Man vill ju ha någon man trivs med, som är på samma spår och vill samma sak. Och någon som sköter sig. Blir det fel blir det jobbigt, men blir det rätt så kan man få bra vind i seglen och då kanske du kan slappna av själv. Ett väl uttänkt och formulerat aktieägaravtal kan rekommenderas!
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.