Konsult, vilka timmar kan jag redovisa?

1
Hej! Har precis börjat jobba hos en kund på timbasis. Det är en femtioprocentig tjänst.

Det har gått 2 veckor och har inte fått en fungerande jobbdator. Jag åker ner till jobbet med tåg 1 gång i veckan och är där 2 fulla dagar.

Hittils har jag haft möten och sedan gått till helpdesk för att försöka få igång datorn men inte funkat.

En kompis tyckte att jag ska ta och redovisa 2 dagar minus lunch för att du faktiskt tagit dig dit och jobbat.

Att helpdesk strular med en dator ska inte påverka mig för jag hade ju jobbat resterande timmar om datorn faktiskt hade kommit igång.

Hur ska jag tänka här? Jag menar, strular det länge så får jag ju knappt något betalt fast jag befinner mig på plats länge
23
Om du driver ett eget företag och det är din egen dator kan du rimligtvis inte ta betalt. Det är ju inte din kunds ansvar att du ska ha en fungerande dator. Jag misstänker dock att det är kundens dator? I så fall är det fullt rimligt att fakturera. De betalar ju för din tid och förutsättningen var att det de i så fall skulle bistå med arbetsverktyg (datorn) till dig. Det är lite knepigt, rättsligt sett. Men för att gå utanför juridiken är ett tips att ta upp problemet med din kund så fort som möjligt. Om du låter det fortgå och det helt plötsligt dyker upp en faktura utan att någon jobb har utförts kan er relation strula till.
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.