Avveckla egen firma och "börja om"

Anonym
Jag har länge funderat på att avveckla min enskilda firma, släppa f-skatten, ta en paus något år och sätta igång igen som en ny firma. Är det någon annan som har erfarenheter av detta?

Vad tycker Skatteverket om man gör så? Blir det problem?
1009
206
Hej, Så kan man ju göra om man vill ta en paus. Enskild firma är enkel att starta och avsluta. Finns någon speciell anledning till tankarna? Skatteverket ska inte ha något att säga om en sådan handling. Du avslutar allt enligt alla regler och då är allt reglerat där. Innan du avslutar kan du ju räkna på det. Kanske du måste göra större uttag? Då ser du ju om det är värt och hur ett avslut bäst görs.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Tack för svar ditt svar, Johan! Anledningen är mest brist på intresse och ekonomisk situation då jag ej haft vinst under nuvarande år(p.g.a. av det låga intresset har jag ej varit aktiv med företaget under detta året). Jag tänkte mestadels ifall jag startar upp igen så blir det ju samma organisationsnummer som innan, kan det skapa förvirring? Sen blir väl skatteverket säkert förundrande när NE bilagan på nästa deklaration kommer in med noll vinst. Bra att du tar upp uttag - Det finns ju några kronor kvar att plocka ut men inga större summor och har heller inga inventarier för den delen men jag bör göra detta innan jag sätter bokslut såklart. Jag har hört att avveckla firma är ganska enkelt men kan ta några års tid att bli klar med? Jag har inte förstått innebörden av det dock...
1009
206
Hej, Att avveckla behöver inte ta mer än till nästa deklaration. Du kan ju oftast avsluta allting ganska snabbt, men sedan ska det deklareras maj kommande år. Anledningen att det kan ta tid är om man vill/behöver planera skatten så man tex inte tar ut ett jätteöverskott på en gång. Du kan också ha åtaganden som du vill avsluta inom firman som såklart kan sträcka sig över tid. I deklarationen ska du också ange att firman avslutats. Gör det under övriga upplysningar så slipper du frågor av det slag du skriver. Alla uttag mm ska göras innan bokslut. Allt ska vara noll när sista bokslutet görs. Senast sista december då om du inte vill göra ännu ett bokslut. Samma organisationsnummer blir det ju, men det ska inte vara några problem.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Tack Johan - Väldigt informativt! Så om man fyller i något i stil med "Firman är avslutad." så förstår dem varför det var noll vinst? Bör man göra en sista momsrapport/deklarera moms direkt från och med när man lägger ned Firman, i samband med bokslut eller ska man vänta tills Skatteverket skickar ut blanketter?
1009
206
Hej, När du skiftat ut allt och gjort de sista transaktionerna med moms (ev löner) så kan du gå in på verksamt.se och avregistrera dig för moms, arbetsgivare och möjligen f-skatt. Beroende på när du redovisar moms så får du snart en sista momsdeklaration att fylla i. Betala också in momsen (om du har att betala) till skattekontot så att det finns där. När du gör inkomstdeklarationen sedan så kom ihåg att det finns en specialberäkning av egenavgifter så att du inte får rest att dekarera den kommande år. Det förklaras bra i någon av Skatteverkets broschyrer om deklarationen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.