Köpa eller starta AB

6
Hej!

Hoppas jag lagt in detta i rätt kategori.

Jag har tänkt att starta ett AB ihop med en kollega. Ägandet ska vara 90% av mig och 10% av min kollega. Kollegan ska gå i pension och behöver ha något att fakturera mot då hen förhoppningsvis kommer att bli kontaktad även efter pension. Jag själv står för allt runt omkring och framförallt ritandet.

Firman ska utföra konstruktionsarbete och projektledning av industriella maskiner. Vi kommer helt enkelt att hålla på med olika industrilösningar.

Jag skulle gärna vilja ha igång denna firman innan årsskiftet.
Är det helt tokigt att köpa ett färdigt AB som man sen ändrar namn på eller ska man dra igång och skicka in alla papper själv?
1009
206
Hej, Roligt med nya företag! Det är gott om tid kvar på året för att starta ett nytt AB. Klart man kan köpa ett lagerbolag, men det är lite dyrare och jag ser ingen fördel i det för er del. Det går ju alltid att få hjälp med att bilda AB, annars kommer man långt via verksamt.se. Gå in där redan idag och börja på registreringen. Vill du ha hjälp kan du alltid höra av dig till mig eller någon redovisningskonsult nära er. Blir oftast billigare än att köpa lagerbolag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
De senaste bolagen jag startar har gått på 3 dagar, så ja, det går fort :) Finns ingen som helst anledning att köpa lagerbolag och krångla med generalfullmakter, då det tar 10-12 dagar att byta styrelse och namn på bolagen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.