Lön Enskild firma

35
Hejsan!

Jag undrar som Enskild Firma... Hur är generellt bäst att tänka gällande att ta ut "lön" till sig själv?
Förlorar jag något på att fakturera och sedan låta pengarna ligga kvar på företagskontot, och plocka ut så mycket jag behöver för att gå runt privat just för den månaden....Eller borde jag ta ut en större summa 1 ggr per månad och minska kapitalet på företagskontot, men låta pengarna växa på privatkontot istället?

Några tankar och idéer kring detta? 🙂

Mvh David
1009
206
Hej, Du beskattas ju i enskild firma på ditt resultat oavsett hur mycket du tar ut. Det kallas heller inte lön utan eget uttag. Detta skiljer sig ju från tex aktiebolag där du betalar arbetsgivaravgift mm på uttagen lön för varje månad. I enskild firma blir skatten alltså lika stor oavsett om du tar ut noll kronor eller allt som finns på banken. Så frågan är väl var pengarna gör bäst nytta. Det finns dock delar som styrs av bla vad som finns på banken (tillgångar minus skulder egentligen) och det är räntefördelningen och expansionsfond. Det är deklarationstekniska åtgärder för att justera skatten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.