Varulager vid uppstart

24
Hej,



Vi har en webbutik som säljer handgjorda smycken och företaget finns för tillfället i Australien. Vi kommer snart flytta till Sverige och ska stänga företaget här för att öppna upp det igen i Sverige och kommer då att ha ett lager redan vid uppstart.



Då alla smycken är handgjorda så består vårat lager av komponenter (pärlor, stenar, kristaller, spikar, kedjor mm). Hur registrerar vi lagret vid bokföringen? Dels vid uppstart och dels i fortsättningen. Vi kan ju knappast räkna varje spik etc antar jag?



Jag har väldigt dålig koll på detta men hoppas att någon kan hjälpa mig i rätt riktning.



Mvh

Jonas



Ps. Vi är nya på det här forumet men jag har inte hittat svaret bland de andra frågorna. Om någon svarat på samma fråga tidigare ber jag om ursäkt men då kanske någon kan länka mig vidare.



Insåg i efterskott att jag kanske borde lagt inlägget i Bokföring, skatter .... men nu ligger det här så....
758
1
Förmodligen så har ni väl fakturor på er inköp och kvitto på eran försäljning och då behöver det inte vara så svårt att fastställa värdet på lagret. [br]Alternativt så kan man väga pärlorna och spikarna och få fram ett cirka pris. [br]Ett annat alternativ är helt enkelt att uppskatta lagret till en viss summa.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
24
Tack för det. Då har jag lite att gå på. Får nog satsa på alternativ 2 eller 3.
24
Om jag uppskattar lagret till en summa räcker det att ange en summa för totala lagret eller måste olika delar registreras separat?
206
Det är bra om ni har någon form av inventeringslista (ex 3 lådor spik a 15 kr, 4 kartonger pärlor a xxx kr). Ni summerar då värdet och anger totala summan för lagret. [br]Då ni tillför detta i ert nystartade företag rör det sig troligtvis om en egen insättning (konto beroende av företagsform) [br] [br]Men är det inte så att ni också har färdiga arbeten (smycken)? dessa bör också registreras som tillgångar, men till det förväntade försäljningsvärdet. [br] [br]Hur avslutar ni företaget i Australien? antar att ni måste ha någon form av bokföring även där och "köpa ut" lagertillgångar och färdiga arbeten när företaget avslutas, det kan kanske finnas värden i avslutet som kan användas i uppstarten?
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
24
Tack för alla tips och ideer. Nu har jag lite bättre koll. Allt blir ju lite lättare sen när vi befinner oss i Sverige men vill bara ha lite kolla innan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.