Byt regering!!

507
1
Ganska intressant läsning tycker jag. Jag har totalt förlorat fortroendet för vår regering. Jag tycker de hela tiden börjar i fel ände!



Var finns företagen i Perssons värld? Kommentar av Gunvor Engström, vd Företagarna, till statsministerns Björkvikstal.



- I sitt tal i Björkvik igår nämnde inte Göran Persson företagen med ett enda ord. I statsministerns värld finns tydligen inga företag. Däremot vill Persson bygga ut den offentliga sektorn ytterligare för att skapa nya statliga och kommunala tjänster, konstaterar Gunvor Engström.



- Göran Persson ser, precis som Företagarna, en möjlighet att skapa nya arbetstillfällen bland hushållsnära tjänster. Men varför ska de vara kommunala? Där Företagarna ser en möjlighet till tillväxt och nyföretagande i en expansiv privat tjänstesektor, ser statsministern endast skattefinansierade kommunjobb.



- Var finns företagen i statsministerns verklighet? undrar Gunvor Engström. Vi har lagt fram förslag för att professionalisera tjänstesektorn. Våra beräkningar visar att det går att skapa många nya jobb på detta sätt. Jag skickar över förslaget till Göran Persson idag.



- Om vi ska få bukt med arbetslösheten är det de små och medelstora företagen som bör växa, inte den offentliga sektorn, avslutar Gunvor Engström.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
187
och ett byte blir det! [br]Ett val mellan pest och kolera. [br] [br]En sak är i alla fall klart för mig! Jag tycker att det komma att bli intressant att se den, förmodade nya regeringen in action. Alla vet vi att det lovas på vidden och bredden, nu har vi haft sossarna länge och de har lyckats förhållandevis bra, om vi bortser från arbetslösheten som jag naturligtvis har en teori om :-) [br] [br]Jag personligen hade gärna sett perssons avgång och en helt ny regering. [br] [br] [br] [br]MvH: soffliggarsosse. [br] :D
Frilansande människa
507
1
Ja hoppas det blir ett byte! Lite förändring är aldrig fel. Visst har sossarna varit bra på en del områden, men jag tycker nog att arbetslösheten är ett av de viktigaste problemen. Löser man den löser man de flesta andra problem också tror jag. Att bara pumpa ut bidrag och dölja arbetslösheten tycker jag är helt fel väg att gå. [br]Jag jobbar ju med att betala ut bidrag m.m till företag så jag vet hur mycket pengar det handlar om. [br] [br]Vad har du för teori om arbetslösheten Ben?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
187
Vi får nog acceptera en permanent massarbetslöshet på ca: 6% i landet i fortsättningen och acceptera en social misär bland de mindre utbildade befolkningen, Så länge det finns styrande som tycker att man ska sätta press på de arbetslösa och använder termer som ”en hungrig tiger jagar bättre” allt för att minska på bidragen, och i nästa sekund funderar dom själv på om dom behöver en ny bil för 450 000 . Bara för att visa att dom är ”mer” människa. Med den mentaliteten, som jag tycker genomsyrar hela den styrandes borg, tillhör bara en arrogants hjärna och har ingen platts hos de styrande. [br] [br]Bidrag ses inte längre som ett sätt att lösa ekonomiska problem, utan som problemens orsak. Därför dras statsbidragen in mer och mer till följd att arbetslösheten blir högre Tidigare i veckan var det ett trä företag som fick bidraget indraget, företagets kostnad för det är 5 miljoner kr. Tror man då att man ska anställa någon…hummm! [br] [br]Ett annat exempel från förra året. [br]”Företaget Duni, som håller på att flytta sin papperstallrikstillverkning till Poznan i Polen och har varslat 244 anställda i Halmstad, kommer att söka EU-bidrag för att bland annat utbilda sina nya polska arbetare.” [br] [br]Naturligtvis har EU med det hela att göra. Staten betalar en hel massa pengar till EU, men i gengäld får Sveriges befolkning tillbaka en hel del pengar i form av bidrag, t.ex. Bidrag för starta eget kurser, vilket är bra! Men staten får inte direkt tillgång till pengarna och därmed inte möjlighet att styra pengarna dit dom bäst behövs. [br] [br]EU är en organisation där länder kommer att fungera som delstater, där Sverige kommer att vara en region, precis som västernorrland är en region i Sverige i dag……En EU anpassning hel enkelt……………….Makten ska utgå från folket ???? [br]Ju större organisation Ju mindre blir den enskilda människan. Ju mindre Organisation Ju större blir den enskilda människan ! [br] [br]Hjöhnmb d..mlköjwi Känner att jag börjar spåra ur och har svårt att hålla fockus. Problemet är komplext. [br] [br]EDIT: det låter som om jag är en högutbildat person, vilket är fel. Jag är en vanlig elektriker och styr o reglerare [br] :|
Frilansande människa
187
Finns det fler som tror på, [br]Segregering mellan fattiga och rika [br]Segregering mellan utbildningar [br]Segregering mellan ”person” och ”person” [br] [br]Är vi inte på väg tillbaka till tiden då det fans greve, baron och bondpojk, fast i en nyare tappning :| [br] [br]edit: kanske jag som har en dålig dag!
Frilansande människa
72
1
Med den inställning du har Ben undrar jag om du passar som företagare. Om man startar ett företag vill man nog tjäna pengar, mycket pengar. Helst mycket mer än alla andra, speciellt inom sin bransch. Varför skulle man i annat fall anstränga sig. Det måste till ett tävlingsmoment. Om man inte tycker att den som lyckas bäst skall tjäna mest pengar förstår jag inte varför man anstränger sig. [br]Om man inte accepterar att olika människor lyckas olika och tjänar olika mycket pengar (läs segregering) så är det väl bättre att man sätter sig ner och låter staten ta hand om en. [br]Jag tror på segregering mellan fattiga och rika (om alla har samma möjligheter att lyckas) [br]Jag tror på segregering mellan olika utbildningar [br]Jag tror på segregering mellan "person" och "person" [br]Greve, Baron och bondpojke bygger på ett föråldrat samhälle där man föddes till en titel och inte behövde anstränga sig. Dit vill nog ingen tillbaka, men dit kommer vi med din inställning. [br]Varför är det i Sverige bara accepterat att lyckas och bli bäst inom idrott. Där är det ingen som gnäller om att den bäste får ställa sig högst upp på prispallen och tjäna mest pengar. [br]Vi behöver inte alls acceptera en arbetslöshet på 6% (tror dock det är snarare 20%). I ett fritt samhälle med låga skatter kan alla få ett arbete.
187
Först vill jag säga, tack för en motargumentering. [br]Klart jag passar som egen företagare. [br]Alla har vi stunder då vi tycker att saker och ting kunde skötas bättre, även du :wink: [br] [br]Jag vill gärna tro och förstå när du skriver detta [br]”Om man startar ett företag vill man nog tjäna pengar, mycket pengar. Helst mycket mer än alla andra” [br] [br]Men det är just vad som missbrukas, girigheten tar överhand. Nu tycker jag inte att detta berör de mindre företagen, kan du sälja hydraulstyrningspaket till all båtar i hela värden och bli rikare än vår egen Svenska mångmiljardär Kamprad så blir nog jag glad över din framgång. Visst vill jag förstå när du skriver att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag är glad över Kemprads framgång. Jag är glad över den svenska killen som har patent över det nya navigerings systemet men som många storföretag vill stjäla av ren girighet. [br] [br]Jag vill gärna tro att ett bolag i sydkrafts storlek också kan nöja sig någon gång, men tyvärr deras aktieägare skriker bara efter mer och mer, den aktieägaren skiter väl i om inte kalles ensamstående mamma inte kan äga en tvättmaskin och torktumlare för att el kostnaden blir för höga. Samma aktieägare skiter också i om Gränges aluminium i sundsvall får lägga ner, med många hundra arbetslösa som följd, bara för att de måste höja elpriset med några futtiga ören. Det var mycket bättre när statliga el-bolaget var reglerat, som exempel. [br] [br]En segregering mellan fattiga och rika, tja! Jag tror inte någon vill ha det, i alla fall inte de fattiga. Jag vill kunna få mina tänder lagade. Jag vill kunna gå till läkaren och få vård, även om jag är fattig. Jag vill inte att jag kanske kan få vård om 3 månader, medan en rik kan lyfta på luren och få vård samma dag. Men jag tror att vi menar samma sak, men att vi ser saken i olika perspektiv, du är företagare, jag är arbetslös! [br] [br]Vad jag inte förstår är att när du skriver [br]”Greve, Baron och bondpojke bygger på ett föråldrat samhälle där man föddes till en titel och inte behövde anstränga sig. Dit vill nog ingen tillbaka, men dit kommer vi med din inställning.” [br]Jag skulle vilja påstå att dit kommer vi absolut inte med min inställning. Jag vill bara gör sken av en känsla jag har byggt upp under en längre tid. [br] [br]EDIT: Jag kanske skulle srivit så här. [br] [br]Finns det fler som känner att Segregeringen blir mer och mer påtaglig. [br]Segregering mellan fattiga och rika [br]Segregering mellan utbildningar [br]Segregering mellan ”person” och ”person” [br] [br]Är vi inte på väg tillbaka till tiden då det fans greve, baron och bondpojk, fast i en nyare tappning Neutral [br] [br]edit: kanske jag som har en dålig dag!
Frilansande människa
72
1
Förlåt om jag tog i lite. Menade på inget sätt att såra dig. Jag hoppas att du tycker det är kul med motargument. [br]Vad jag tänkte på när jag skrev att vi kommer tillbaka till baroner etc med din attityd var en växande politikerklass som bygger herrgårdar och lyfter höga löner. [br]Tråkigt att höra att du är arbetslös. Samtidigt är vi nog många småföretagare som gärna skulle anställa om vi bara vågade. Jag skulle gärna vilja ha en anställd, då jag har alldeles för mycket att göra, men jag skräms av höga arbetsgívaravgifter, vad som händer om det anställde blir sjuk etc. Känns som att anställa är ett större åtagande än att gifta sig och få barn idag. Tycker jag är konstigt. [br]Visst vore det roligt om jag tjänade mer pengar än Kamprad. Bara tanken piggade upp mig betydligt. Kan kanske vara ett mål att sikta mot. :D [br]Lycka till Ben
187
8)
Frilansande människa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.