Kan man räknas som anställd i sitt eget bolag?

Skapad - Senast uppdaterad
Hej,

Jag har en kollega som kört eget i 10 år och han är anställd i sitt AB, men alltid när det behövs så säger han till FK att han är anställd. Därmed slipper han ett mindre helvete med FK att få rätt sjukersättning vid vabbande. Vi båda tar ut exakt samma lön(dvs upp till brytpunkten), men jag var ”korkad” och sa att jag körde eget, men är på samma sätt anställd i mitt AB. Antar dock att man på så sätt ljuger, men samtidigt inte då man faktiskt är anställd... Jag blev rätt lack för de ville att jag skulle kunna bevisa att jag verkligen kunde ta ut en lön på 42066kr/månad, när de har exakt all data ifrån skatteverket och Bolagsverket att tillgå, numer har de ju t.o.m månadsinkomst att tillgå på individnivå.. där finns ju facit. Eller senaste bokslutet med en miljon i vinst före finansiella poster... min tanke va fan är det jag behöver visa mer 🙂
Tack mottaget: 187
Har du ett AB, så är du ju anställd. Även om man i folkmun säger att man 'kör eget'.
Om du har ett AB är du en anställd och tar då ut den lön du vill/kan ta. Jag misstänker att du har gjort vänliga uttag och dessa ingår inte i försäkringskassans beräkningar.
Sweweb
Daniel Pires skrev:
Om du har ett AB är du en anställd och tar då ut den lön du vill/kan ta. Jag misstänker att du har gjort vänliga uttag och dessa ingår inte i försäkringskassans beräkningar.

Alltså vi har tagit ut exakt samma lön som man ska göra, enda skillnaden är att han var 'smartare' å valde att han var fast anställd medan jag valde att jag var företagare(med eget AB).

Vanliga/vänliga uttag låter olagligt, min fråga här var om det vore lögn att påstå att jag var fast anställd.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.