Konkurs

0
Hej gott folk!

För att göra en lång historia kort, undrar jag vad ni anser att jag ska göra. Är inte intresserad av pekpinnar osv, jag är min egen största kritiker.

Sedan jag var liten har jag aldrig platsat någonstans. Jag blir alltid mobbad och utstött. Även i vuxen ålder (tar för stor plats, är för direkt i mitt sätt att prata osv.).

För något år sedan bestämde jag mig för att göra det jag alltid velat; starta eget. Snabbt och lustigt gjorde jag just det, och det enda jag kunde tänka på då var att starta städfirma. Det kan jag och det kräver inte så stort kapital.

Under tiden hann jag dock skaffa massa privata skulder (lån för att överleva). Lyckades låna 50 000 kr till att starta ett AB, för att skydda min firma och bevara min "bebis" (om ni förstår).

Jag har under tiden jobbat som en galning, men inte klarat att sköta allt själv (har Borderline och ADD och inte varit rätt medicinerad).

Har av olika anledningar behövt flytta, och även verksamheten, men inte fått igång verksamheten som jag har önskat. Det har resulterat i en del krav som nu gått vidare till Kronofogden.
Vissa ger mig rådet att "ansöka om konkurs". Men gör jag det, så har jag ingenting.

Vet inte vad jag önskar för svar, men kanske mer vägledning.

Jag är på botten, men vägrar ge upp. Hjälp?

Vänligen Malin
1470
246
Att vara företagare är ofta ett livslångt slit, så just den delen får man vara beredd på, och inte ge upp i första taget. Och det verkar du ju inte göra. Men sen måste man vara realist, och ta reda på om det finns förutsättningar att skaffa kunder på din nya plats? Vad kan du erbjuda, som dina konkurrenter inte gör? Vad finns det för kunder, och vad finns det för konkurrenter? Kan jag få ihop tillräckligt antal timmar för att klara mig? Det här är rätt svåra frågor, som ibland kan vara nödvändigt att få hjälp med att analysera. Kompisar är ofta rätt dåliga referenser att gå efter. Antingen säger dom att allt blir skitbra, eller så tror dom inte på nåt. Om svaret på frågorna blir nej, det finns inte förutsättningar på den här platsen, så måste man ta beslutet att flytta igen, eller lägga ner. Annars är risken att skulderna bara skenar iväg på nåt som inte har förutsättningar att bli bra. Om svaret på frågorna däremot är ja, här finns möjligheter. Då ska du se till dig själv och vad du är bra på, och vad dina diagnoser gör dig mindre bra på. Kanske ska du ta hjälp att sköta alla papper, och själv bara ägna dig åt att jobba.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.