Frågor rörande enskild näringsverksamhet

0
Hej.
Jag är lite osäker på vad som är rätt kategori för detta så jag satte Allmänt.

Jag jobbar just nu som en "independent contractor" för ett amerikanskt företag och funderar på att starta/registrera en enskild näringsverksamhet och göra "independent contractor" arbtet i rollen av den enskilda näringsverksamheten.

Om det har betydelse för frågorna så utförs arbetet online genom deras portal/verktyg och jag använder min egen utrustning samt står för ev. kostnader.
Dem betalar baserat på tid eller per uppgift (varierar mellan projekt) och betalningen sker via payoneer.
Projekten kan variera från att skriva/översätta korta stycken text till att spela in korta fraser eller utverdera/bedömma olika saker efter vissa kriterier. Oftast finns det någon koppling till sökmotorer, maskinlärning och liknande.

Min tanke är att även göra ev. framtida "independent contractor" för andra företag samt eventuelt programera/publicera appar genom den enskilda näringsverksamheten.

Jag vill alltså samla det arbete jag gör (förutom en ev. framtida fast anställning) i en enskild näringsverksamhet.

Har försökt hitta information själv men de flesta resultat/råd handlar mer om när man har en produkt eller tjänst man vill sälja och jag är inte säker på hur bra både "independent contractor" delen och programeringen/publiceringen av appar delen matchar med det.

Försökt förklara situationen så tydligt jag kan (ber om ursäkt för ev. dålig formulering)
Mina nuvarande frågor/funderingar är:

1. Är detta möjligt eller är det någon specifik del av det jag beskrivit som inte fungerar med en enskild näringsverksamhet?

2. Behöver företaget momsregistreras och om så, för vad? "independent contractor" arbetet? publicering av appar? påverkar det hur man publicerar då?
(t.ex genom google app store? om appen är gratis eller måste köpas? om appen har mikrotransaktioner? genererar pengar via reklam?)

3. Vilka regler gäller för kostnader man kan dra av innan man räknar egenavgift och skatt och vart kan jag hitta dem? (intresserad både av rörliga och fasta kostnader)

4. Kan man använda utrusting man köpt och räknat som rörlig kostnad till något orelaterat till företaget (t.ex. nöje) och om så finns det några begränsningar?

4a. är det t.ex. möjligt om man vill programmera ett VR-spel att räkna ev hårdvara som behövs för utvecklingen av spelet som rörliga kostnader (som t.ex VR-headset och ev dator komponent uppgraderingar som stöder VR) och kan den då även användas till nöje?

5. Vet någon vilken SNI-kod som ska användas för "independent contractor" delen? (Min bästa gissning är J-62 eller 63 någonting)

6. Är det något jag inte nämnt jag bör läsa mer om ni kan komma på? (Både för att komma igång och när/om företaget är i drift)

Edit:
7. Måste man öppna helt separat konto (dvs som ny kund eller på annan bank) för företagets ekonomi eller funkar det med att öppna ett nytt Privatkonto hos bank man redan är kund hos? (dvs om jag loggar in i internetbanken för min bank så kan jag då se både mina vanliga konton och kontot som är till för företaget)

8. Måste de betalningar man gör genom företaget göras via företagets konto eller kan de göras via ens personliga konton?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.