Måste jag vara anställd på mitt nystartade AB?

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 0
Hej allihop!

Jag är en ingenjör student och har nyligen startat ett eget bolag (AB). Anledningen till att jag startade eget är för att det verkar otroligt spännande, lärorikt och väldigt flexibelt som heltidsstuderande.

Planen är att jobba så mycket som möjlig utan att ta ut något som lön och behålla allting inom bolaget, dels för att jag klarar mig på CSN (CSN har ett fribelopp på 91 tkr brutto/termin) och för att använda pengarna för att ta något litet bostadslån och köpa en bostad närt jag har pluggat färdigt.

Det är inte satt i sten då allting är nytt för mig, det är ca 4år tills att jag är helt klar med studierna så det finns gott om tid att lösa det tills dess.

Jag skrev på mitt första konsultkontrakt förra veckan (det granskades och godkändes av Sveriges ingenjörer). Behöver jag anställa mig själv i bolaget för att kunna fakturera? Även om jag inte kommer ta ut någon lön?

Företagsform: Aktiebolag
Registrerade för: F-skatt & moms
Jag äger 100% av alla aktier i bolaget.

Skulle uppskatta lite hjälp med detta!
Har någon av er några tips på böcker, online resurser för att ta sig egendom uppstarten. Det är otroligt mycket att tänka på!

Glad Påsk!
Inlägg: 597
Tack mottaget: 85
#41599
Hej,

Nej du behöver inte ha någon anställd även om verksamhet bedrivs.

Du behöver bara vara anställd när du ska betala ut lön.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.