Sälja av arv som näringsverksamhet?

7
Hej! Jag har ärvt antikviteter och loppisgrejer av samlare. Det är i sådan omfattning och vill bli av med det. Är inne på att starta nätbutik på tradera. Frågan är om jag kan driva det som Näringsverksamhet när det enbart handlar om försäljning och inte några inköp alls. . Kan det klassas mer som hobbyverksamhet?
Tacksam för svar då jag är väldigt rådvill.
1009
206
Hej, Mja, frågan är väl om det är så pass mycket värde och många olika samlare att Skatteverket skulle hävda att det är en näringsverksamhet. Men det är ju lite specialfall i så fall. Hur många samlare har du fått grejer av och ungefär belopp? Normalt är det ju rent privata transaktioner (som att sälja sin begagnade soffa). Men det finns ju en regel om att man måste skatta om man gör vinst på mer än 50 000 kr per år. Då under kapital, så fortfarande privat. Vet inte vad du skulle tjäna på att driva det som näringsverksamhet. Vad tänker du där? Du kan ju fortfarande sälja som privatperson på tradera/blocket etc.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
7
Hej! Tack för svar. Det är arv från en person. Det är flera år sedan personen avled och jag har sålt sporadiskt. Det är grejer jag vet att jag får bra betalt för. (Det handlar inte om begagnade soffor)Det är också i sådan omfattning att jag skulle vilja få ordning på försäljningen . Kanske lägga ut ca 20-30 annonser i månaden och hålla på så till allt tar slut om några år.
1009
206
Hej, Begagnade soffor var ett excempel, hoppas jag att du förstår. Det spelar ingen roll skattemässigt om det rör sig om en soffa, tavla, klocka eller möbel. Men för att svara på din ursprungliga fråga så visst kan du driva det som näringsverksamhet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.