Halverad hyra

67
7
Hej, undrar om det finns ngn här som har lokal och som ansökt om sänkt hyra hos sin hyresvärd? Hur fungerar det? Som jag förstår det så betalar man hela hyran och sen får man tillbaka halva det beloppet? Men när får man tillbaka pengarna om man har månadshyra?
1009
206
Hej, Är det inte hyresvärden som ska få tillbaka halva hyresnedsättningen från staten? Jag kan förstå att hyresvärden inte vill ligga ute med pengarna och hellre vill betala tillbaka till hyresgästen när de får sina pengar, men då är det inte en del av stödet utan en privat uppgörelse. Läs mer hos Länsstyrelsen: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/planering-och-byggande/stod-for-sankta-hyror-i-utsatta-branscher.html
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
67
7
[quote="Johan Boström" post=41744]Hej, Är det inte hyresvärden som ska få tillbaka halva hyresnedsättningen från staten? Jag kan förstå att hyresvärden inte vill ligga ute med pengarna och hellre vill betala tillbaka till hyresgästen när de får sina pengar, men då är det inte en del av stödet utan en privat uppgörelse. Läs mer hos Länsstyrelsen: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/planering-och-byggande/stod-for-sankta-hyror-i-utsatta-branscher.html[/quote] Jag läste det men förstod inte riktigt. För att det verkligen ska underlätta för mig som hyr lokal och pga covid-19 har sämre försäljning så vore det bästa att bara betala halva hyran (eller motsvarande vad man kommit överens med sin hyresvärd) istället för att behöva betala hela och sen vänta på att få tillbaka. Men så förstod jag det på hyresvärden att det funkar, betala hela och sen vänta på att få tillbaka. Tacksam för stödet oavsett.
1009
206
Hej, Jag var lite otydlig. Det ska normalt inte vara så att man betalar hela hyran. Däremot kan man redan ha betalat hyran och därefter kommit överens om nedsättning. Då kan del av hyran betalas tillbaka eller tex sättas ner på kommande faktura. Däremot bör man inte göra en överenskommelse och sedan ändå betala hela hyran. Det är något som din hyresvärd då hittat på. Men jag kan samtidigt förstå dem då de hjälper dig samtidigt som det kostar dem en hel del. De ska också stå utan halva hyresintäkten och i efterhand söka ersättning från staten på 1/4. Och med tanke på att de gör detta frivilligt kanske man ska gå med på det. Överenskommelsen ska ha gjorts senast 30/6 2020 och gäller för 1/4 till 30/6, eller del därav.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.