Smartaste sättet att starta ett aktiebolag

0
Jag tillsammans med min vän är i uppstarten av vårt gemensamma AB. Jag fick höra från en kollega att istället för att starta upp ett nytt bolag via bolagsverket så ansåg han att det var både lättare och billigare att förvärva ett tomt AB för att sedan byta namn. Skulle någon kunna klargöra för oss vilka för- och nackdelar som det skulle innebära om köpa ett tomt AB vs. att registrera ett nytt.

Tacksam för ett förklarande svar.
1009
85
Hej, Om ni tänker på tex Standardbolag, så är det inte billigare. Något dyrare snarare. Tidigare var det mycket snabbare, men nu går det nästan lika snabbt via tex verksamt.se. Vet inte varför man vill starta genom att köpa ett befintligt lagerbolag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Köper man ett företag - så är ju allting klart?
1009
85
Hej, Jag vet inte vad som är serverat. Du (eller den som gör det åt dig) måste ju göra en ändringsanmälan för att ändra styrelse, verksamhet mm. Det jobbet rör sig ju bara om några minuter mindre arbete än att registrera allt från början. Du måste till banken och öppna konto mm ändå. Mjo, en del jobb sparar man ju men frågan är väl om man tycker det är värt pengarna. Men något "100" är det ju inte du får. Kanske 10. Men betalar du samma summa för att någon ska hjälpa dig att starta nytt får du nog mer hjälp för pengarna.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Du kan tjäna högst nån 1000 lapp, inte mer. Finns ju risker med att ta över gamla bolag. Så nytt är nog bäst. ?
www.rnprojekt.se - Anläggning - Management - Bemanning - Allservice - RN SHOPEN

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.