Frågor ang svinn och fakturering

1
Hej.

Jag har en fråga som gäller svinn.

Min fråga berör mig som anställd eller om. Jag hyr in mig i en lokal, om ägaren fått svinn på produkter som säljs i lokalen, kan ägaren då fakturera mig på svinn, eller dela omkostnaderna på svinnet på de som hyr in sig i lokalen, för att täcka svinnkostnaderna?

Är det lagligt att göra så?
om fallet är ok, är det rimligt att fakturera inköpspriset eller kan man räkna med riktpriset då för att sälja svinnet med vinst.

Tacksam för svar.
1009
206
Hej, Man skulle väl kunna komma överens om ett sånt upplägg med hyresgäst. Men i övrigt - nej. Det vore som att fakturera en granne för att cykeln blivit stulen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Tack för ditt svar, jag har fått den informationen som behövs. Går det att bestrida om man inte kommit överens om detta? Tack för svar.
1009
206
Hej, Självklart kan du bestrida och bör göra det som standard. Du kan kolla på tex: [url]https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura/[/url] Troligen backar de där, men det kan ju i värsta fall gå till domstol. Då kan det vara bra att låta en jurist titta på det och hjälpa er. Men har ni det inte avtalat så bör de ha noll chans i det fallet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.