Fakturera 3-4 gånger per år, hur börjar jag?

0
Hej,

Jag har börjat få upp intresset rejält för att skapa webbsidor och skulle vilja testa att erbjuda mina tjänster till diverse företag för att se om någon är intresserad. Uppskattningsvis skulle hemsidor i den graden jag vill skapa hamna på mellan 7000-20000kr per uppdrag och är jag realistisk så tror jag inte det här skulle ske mer än 3-4 gånger om året då jag redan har en fulltidssjänst. Detta sker då vid sidan av.

Hur gör jag nu för att komma igång med det här? Jag vill både att det ska vara smidigt med allt administrativt men vill också att så mycket av pengarna jag fakturerar ska hamna i egen ficka.

Om jag förstår det rätt så kan jag INTE registrera mig för F-Skatt då det finns någon skojig punkt där om att man behöver vara "varaktig", så min infrekventa uppdragsmängd kommer inte fungera här om jag förstår det rätt?

Egenanställningsföretag verkar lockande, men det ser ut som att bara halva det fakturerade beloppet faktiskt hamnar i min ficka (enligt denna länk https://cansolo.se/, scrolla ner lite så finns det en räknare där). Det är då avgifter till egenanställningsföretaget, sociala avgifter och inkomstskatt. Är det såhär om jag skulle välja en annan företagsform också? (givetvis försvinner avgiften till egenanställningsföretaget).

Jag är lite borttappad inom ämnet och är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få för just min situation. ?

Första inlägget här. Om inlägget är tokigt placerat får ni hojta till!
103
33
Angående egenanställningsföretag som du säger att det försvinner halva det fakturerade beloppet innan det hamnar i din ficka, så blir det ungefär det samma i ett eget företag med. Eftersom du redan har en anställning ska du söka en FA-skatt istället för F-skatt i ett eget företag som drivs vid sidan om en anställning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.