Momssmittad bil, vad betyder det?

12
2
Jag vill veta vad momssmittad betyder. Om jag har förstått det rätt så betyder det att tex- Om jag köper en bil som privat person för 200 000 + 50 000 moms = 250000 pröjsar jag till bilfirman. Bilfirman i sin tur betalar dessa 50 000 kr till SKV. Saldo på Skv 50 000 ( Dessa får jag ju inte tillbaka som privat person).



Sedan jag som privat person säljer bilen till ett företag för 250 000 ink moms ( kan ju inte redovisa moms som privat person) Saldo på Skv = 50 000 . Företaget får därmed heller inte dra av eftersom jag inte har redovisat något utgående moms alltså momssmittad. För momsen är ju redan betald en gång när jag köpte bilen från början. Är det rätt tänkt?
1009
206
Hej, Det stämmer att dina 50 000 som du betalat som privatperson kommer att stanna hos Skatteverket. Det är tanken med den skatten. Just för bilar är det också bara speciella branscher som får göra avdrag för köp av personbil (bla taxi och återförsäljare). När du sedan säljer den som privatperson så blir det aldrig inklusive moms. För du kan inte lägga på moms som privatperson. Följaktligen kan inte bilhandlaren som köper din begagnade bil dra av den momsen. Begreppet momssmitta handlar om att en privatperson ägt bilen och spelar roll i de fall något företag vill leasa den därefter. Ett företag kan då inte leasa bilen exklusive moms utan insättningsvärdet på leasingavtalet blir inklusive moms. Då moms alltid läggs på leasinghyrorna innebär det att företaget tvingas betala moms två gånger. Eftersom endast halva momsen är avdragsgill på leasinghyrorna blir följden att bilen momsas 1,5 gång istället för 0,5 gång. Därav begreppet momssmittad.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
12
2
Tack för ditt svar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.