Behöver akut hjälp med fråga om krisande revisor!

0
Hej!

Jag kan i princip ingenting om företagande eller bokföring, men tvingades för några år sen skaffa F-skattsedel för att kunna försörja mig i min bransch. Hittade en revisionsbyrå för att sköta basala uppgifter, deklaration och moms och sånt, som jag inte begriper.

Tyvärr har ingenting någonsin fungerat normalt där, det har alltid varit fel och krångel. Men deklarationer och sånt har i alla fall blivit gjort i några år nu, även om det krävts ständiga påminnelser från min sida. (Jag har givetvis tänkt byta, och borde ha gjort det för länge sen, men det har känts som om vi ständigt varit på väg mot någon viktig skattedeadline och då har jag inte velat ställa till mer problem.)

Nyligen fick jag efter vårens deklaration fakturor som verkar kraftigt saltade, med krav på betalt för saker som aldrig har förekommit tidigare år. Det verkar helt enkelt som om de försöker plocka av mig mycket mer pengar än förut, för samma tjänster. Jag har bestridit fakturan och bett om en förklaring, vilket de lovade ge mig, men sen försvann de - nu får jag inga svar på telefon och mail sedan flera veckor.

Jag kollade ikväll upp företaget på hitta.se och såg att de befinner sig i företagsrekonstruktion och att flera dotterbolag har gått i konkurs 2019-2020. De har gjort stora förluster under 2019. Det förklarar kanske beteendet. Men vad händer med fakturorna nu?

Om de går i konkurs, stryks deras krav på mig? Eller förs de över till någon annan som kan försöka driva in dem, trots att jag anser att de är felaktiga (alldeles för höga)?

Jag skulle vara jättetacksam om någon kunnig människa SNABBT kan förklara vad som gäller, och vad jag bör göra - gärna på idiotnivå. Jag kan absolut ingenting om sånt här och hatar att behöva befinna mig i den här situationen.

Tack på förhand och ursäkta att jag sänker nivån på forumet...

Mvh
1009
206
Hej, Inte mitt område, men ifall du har bråttom och inte får svar bör du kontakta Kronofogden som bör kunna ge dig svar. Möjligen också kontakta konkursförvaltaren för att se om fordran kvarstår och förklara situationen. Kan ju hända att de krediterat fakturan innan. Det finns ju en risk att fakturan krävs in av konkursförvaltare eller i rekonstruktionen eller även att den sålts vidare.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
7
Hej! Du sänker ingen nivå, det finns som bekant inga dumma frågor. Ifall företaget går i konkurs så kommer de fordringar som företaget har på dig att hanteras av utsedd konkursförvaltare, så de skrivs inte av. Hur konkursförvaltaren sedan agerar i det enskilda fallet är svårt att sia om men viktigt, viktigt är att du gentemot honom/henne beskriver det du tycker är felaktigt med de fakturor du fått och inte minst om du har något motkrav i din tur gentemot företaget i fråga. Det löser sig säkert, om du bara tar snabb kontakt ! mvh / Lars Lindström
lygge_l

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.