Frågor kring namn - tacksam för hjäpl!!!

1
Hejsan!

jag håller på att starta upp ett företag med att sälja ovanliga växter via Internet. Min webshop är i det närmsta färdig och "öppnar officiellt" 1 maj (men man kan rdan nu beställa). Min webadress är www.blommia.se, vilket ju är perfekt eftersom jag heter Mia och säljer blommor. Problemet är nu att jag fått nej från bolagsverket både för Blommia och alla andra företagsnamn med det tillägget (det finns ett aktiebolag som heter blomia med ett m, och det anses förväxlingsbart). Mitt domännman har jag ju, så det kan eller vill jag ju inte ändra, men hur ska jag göra? Strunta i att registrera namnet helt och hållet ( och vara rädd för att bli stämd? eller vad händer? ), kan jag byta namn, men ända kalla mig Blommia på hemsidan (med tillägg att " registrerat namn hos Bolagsverket är.....) eller är även det förbjudet? Vad ska jag skriva på fakturor jag skickar ut medan jag väntar, ska det stå i mitt eget namn tills jag får ett namn registrerat?? Många frågor, men jag känner mig vilsen och nerstämd eftersom mitt namn känns så klockrent för mig! Väldigt tacksam för hjälp på vad jag ska göra!

Hälsningar Mia
355
1
när det gäller registrering av domännamn och företag. [br]Vad du skulle kunna göra tills du har registrerat ett nytt företagsnamn är ju att hyra en F-skattesedal så länge. Typ [b][url=http://www.bolagskraft.se]Bolagskraft.se[/url][/b] och när du sedan fixat ditt nya namn är det ju inte speciellt dyrt att registrera ett annat. [br]Hade du sedan varit lite ful hade du ju även registrerat http://www.blomia.se/ [br] :roll:
30
Varför inte bara döpa företaget till t.ex. Blommia i Skåne. Om Du gör så tror jag inte att dom kan klaga på bolagsregistret, och då är det väl inga problem att ha kvar hemsidans adress. [br] [br]Lycka till!
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
15
Hej! [br] [br]Lösningen är som föregående talare beskrev... [br] [br]Blommia Blomsterhandel (eller liknande) [br]Och eftersom .se domänerna är fria så får du registrera namnet utan risk för att bli stämd. [br] [br]Hade förr ett företag som hette JOCC, fick inte ha det på grund av ett annat företag som hette JOKK. [br]Blev JOCC Websolutions istället... funkade bra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.