Vad kan man förvänta sig?

24
Hej!

För ca 1 månad sedan startade jag mitt företag, en firma med hemstädning och hushållstjänster. Jag har varit med i en artikel i lokaltidningen, satt ut en annons, samt satt upp lappar med information och visitkort på ett flertal ställen. Jag har fått en kund som jag ska besöka denna veckan, men i övrigt har ingen hört av sig.

Jag är medveten om att det kan ta tid att bygga upp en sådan verksamhet men samtidigt vet jag inte vad som är normalt då det gäller att invänta kunder för denna typ av tjänster.

Vad kan jag förvänta mig ( bor i en småstad )?

Jag gissar att det kanske blir på rekomendationer som man går framåt, men man önskar ju att det ska bli mer än några enstaka kunder då och då...

Någon som har några tips?



Solaris
1616
4
Du måste övertyga de som själva städar hemma hur det kan bli mer lönsamt för dem att anlita dig. [br] [br]Det tar tid att arbeta in en verksamhet och är ofta kostsamt. [br] [br]Andra saker att spinna på och bygga kontakter är de som har hand om: [br]Dödsbo [br]Fastighetsförsäljning [br]Butiker [br]Fastighetsskötsel så som hyresvärdar. [br]Bibliotek och Skolor [br] [br]Gör en analys av deras behov. Är samhället litet borde det gå fort. [br]Prisbilden blir kanske lägre för dessa kategorier men de genererar också mer kontinuerligt jobb. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
24
Tack för hjälpen! [br]Bra att veta vad man kan göra. [br] [br]Solaris
758
1
Min kompis har för 1 år sedan startat upp en liknande verksamhet [br]och det går jättebra för honom, så han har nu anställt 4 personer [br]för att hinna med alla jobb. [br]Jag vet att han fick massor av jobb, genom att åka runt och personligen [br]presentera sin verksamhet. Han gick ut och in i stugorna och lämnade [br]ut sin broschyr under några veckor, sedan var han klar :wink: [br] [br]Så mitt gratisråd är att du inte ska sitta hemma och vänta på att telefonen ska ring - ut istället och sälj in dig hos kunden, det måste nog vara det absolut snabbaste, bästa och billigaste sätt som finns :mrgreen: [br] [br]Hälsningar!
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Det ger också en mycket bra kundrelation. :roll:
Må väl!
24
Jaha, det är kanske så man ska göra.... :grin: [br]Det är ju rätt svårt när man bor på en liten ort och inte har kontakterna som ofta behövs. [br]Idag ringde jag runt för att höra mig för om trappstädning och butikstädning men de har ju sitt folk redan. Skolor och bibliotek har ju timanställda genom kommunen osv... [br]Det är inte lätt att bygga upp något precis, men jag får nog göra som din kompis! [br] [br]Tack för tipset! [br] [br]Solaris
758
1
Innan du traskar iväg, så bör du kanske lära dig en del om försäljning. [br]Här på forumet finns det en hel del artiklar om just försäljning. [br]Lär dig så mycket som möjligt - så slipper du trampa ner gräset i onödan. [br]Det gäller att hitta dom framkomliga stigarna :wink:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
205
1
Ett tips kan ju vara flygblad i folks brevlådor, iom att det just är till enskilda hushåll du tänkte vända dig från början. Det är billigt och man täcker stora ytor ganska snabbt med bara en cykel.
1616
4
Använd hellre det som argument om du knackar på att du inte vill använda flygblad för att spara på miljön och att folk ska slippa kasta det dem inte finner intressant. Det kan ge en personlig dialog och ett bra tecken på att du tycker om att hålla rent efter dig ;-)
Må väl!
24
Jag tackar jättemycket för era tips och jag ska läsa på om försäljning. [br]Jag kan ju kanske både dela ut flygblad och knacka dörr i viss utsträckning. [br] [br]Solaris
720
Det är nog en svår period att hitta nya kunde nu. De som inte redan köper tjänsten väntar nog till 1/7 när priset sjunker med 50%.
1616
4
Nyfiken fråga eftersom jag inte har koll på detta. [br] [br]Vad avgör prissänkningen med 50% den 1/7, Ny proposition från regeringen?
Må väl!
720
Presskonferensen om detta hölls i början på mars i samnabd med att förslaget gick på remiss till lagrådet. Alla tidningar och nyheter var fyllda med information och debatt om detta, så hur kan du ha missat det? Propositionen lämnades in i går. [br]Vad som gäller är alltså att du får en skattereduktion med 50% av det pris du betalr för hushållsnära tjänster för din egen eller dina föräldrar bostad (har man dubbelt boende ska det gälla bägge bostäderna) och fritidshus. [br]Rent praktiskt så betlar man fortfarande samma pris till den som säljer tjänsten men får 50% av det priset tillbaka från skattemyndigheten genom en skattereduktion. Om jag vet att jag ska köpa tjänster för 1500 i veckan = 6000 i månaden så lämnar jag en skattejämkning till skatteverket och får på så vis ut 3000 mer i månaden att använda för betalningen och behöver alltså bara ta 3000 av mina "vanliga" pengar. [br]Det finns ett talbelopp på köp av tjänster på 100.000/år och person, alltså inte FAMILJ.
1616
4
Ja det låter spännande. Inte för att det kommer beröra mig eller min verksamhet utifrån ovan nämnt men jag får titta närmare på detta. [br] [br]Tack för informationen! [br] [br]Anledningen till att jag missat det är att jag suttit nergrävd i en deadline. Det finns vid dem tillfällena inte mycket utrymme för omvärldsförändringar. Något man får knappa ihop i efterhand. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
24
Ja, det kan ju hända att det vänder när förslaget börjar praktiseras, och det skulle ju vara väldigt bra. Men det lär visa sig. Det blir spännande att se. [br] [br]Solaris
1616
4
Jag ser dock en baksida att fler kommer nyttja systemet. [br]Om jag driver städfirma och städar hemma hos mig samt tjänar pengar på staten... Det finns många företag som säkerligen ser samma möjlighet. [br] [br]Men som sagt det ska bli spännande att se. [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
720
[quote="Mojo"]Jag ser dock en baksida att fler kommer nyttja systemet. [br]Om jag driver städfirma och städar hemma hos mig samt tjänar pengar på staten... Det finns många företag som säkerligen ser samma möjlighet. [br][b]Uddatorp AB[/b][/quote] [br] [br] [br]Det är en omöjlighet att göra. Dels får man inte köpa tjänsterav eget eller närståendes bolag eller av annatbolag man har väsentligt inflytande över, dels blir det ändå ingenmöjlighet att "tjäna pengar på staten". [br] [br]Antag att jag har eget företag och städar till mig själv. Jag som privatperson får betala 1000 för tjänsten och får 500 kr tillbaka från staten. Som företaget ska jag till staten betala 200kr i moms och minst 360 kr i skatter och avgifter. Alltså jag firman betalar 60kr mer tillstaten än vad jag privatpersonen får tillbaka.
1616
4
Eftersom jag ännu inte forskat i dessa utgår jag bara från vad folk skrivit. [br] [br] :wink:
Må väl!
52
7
[quote="Redkon"]Det är nog en svår period att hitta nya kunde nu. De som inte redan köper tjänsten väntar nog till 1/7 när priset sjunker med 50%.[/quote] [br] [br]Om du inte har några kunder alls nu så varför inte ge de som hoppar på nu 50% rabatt så att du mutar in marknaden innan skattelättnaden träder i kraft. [br]Du kan ju göra det som ett tidsbegränsat erbjudande ex max 10 kunder får rabatt eller att de måste bestämma sig inom en vecka. [br] [br]Tänk på att förklara de nya skattereglerna samtidigt som du säljer in tjänsten så att folk förstår vad det kommer att kosta dem i slutändan. Folk har alltid mycket mindre koll på saker och ting än man tror :-)
24
Jag hade också en svag tanke åt det hållet, och det är ju en bra idé att ha det under en viss tidsperiod och på så sätt "få in en fot", som man säger. [br]Tack för tipset! [br] [br] [br] [br]Solaris
206
[br]Nu vill vi ha en uppdatering från dig, hur har det gått, har tipsen gett något?
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.