Inköp av whisky till företaget

12
Hej jag har ett företag som ibland håller whiskyprovningar. Kan jag som egen företagare köpa in whisky och ha på provningar eller måste de jag håller provning för själv stå för whiskyn och jag kommer bara dit och pratar om den?
Magnus Rönnerup
www.whiskyinfo.se
758
1
Problemet med dessa whiskyprovningar och klubbar som finns är att [br]dessa strider mot gällande alkohollagstiftning. [br]Där alkohol serveras krävs erfoderliga tillstånd som är knutna till både person och lokal. I detta fall så skulle det innebära att du skulle tvingas söka tillstånd vid varje provningstillfälle till en kostnad av cirka 5000: - [br]Vem gör de????
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Om du inte bär egen lokal med tillstånd och servering av mat. ;-) [br] [br]Knyt kontakt med restauranger om att hålla sådana provningar där. Det kan vara en möjlig lösning. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
12
[quote="Sinnenas Teater"]Problemet med dessa whiskyprovningar och klubbar som finns är att [br]dessa strider mot gällande alkohollagstiftning. [br]Där alkohol serveras krävs erfoderliga tillstånd som är knutna till både person och lokal. I detta fall så skulle det innebära att du skulle tvingas söka tillstånd vid varje provningstillfälle till en kostnad av cirka 5000: - [br]Vem gör de????[/quote] [br] [br]jag fick höra dessa siffror: [br]"500 kr per ansökan + 500 kr per tillstånd = 1000 kr. [br]Du kan mao söka för flera tillfällen (max 5 st) samtidigt, vilket blir något [br]billigare." [br] [br]Så det är ju inte så farligt. Så frågan är om jag betalar dessa avgifter, kan jag då köpa in whisky till provningar för företagets räkning?
Magnus Rönnerup
www.whiskyinfo.se
1616
4
Egentligen bör du ställa denna frågan på "Bokföring, Skatter och Företagsformer då det berörda ämnet berör ekonomi och redovisning. Där får du bättre svar än under Allmänt. [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
12
[quote="Mojo"]Egentligen bör du ställa denna frågan på "Bokföring, Skatter och Företagsformer då det berörda ämnet berör ekonomi och redovisning. Där får du bättre svar än under Allmänt. [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b][/quote] [br] [br]Nog sant, ny på forumet så jag får be om ursäkt för mitt lilla felsteg. Kan någon moderator flytta tråden eller ska jag skapa en ny?
Magnus Rönnerup
www.whiskyinfo.se
758
1
Nu har jag tänkt till lite :mrgreen: [br]Om du åker till en Whiskyklubb, så finns det där ett tillstånd redan. [br]Det kan således inte finnas två tillstånd på samma ställe. [br]Om det föreligger ett tillstånd, så får du inte ta med dig eget dricka till [br]seansen så att säga. [br]Finns det inget tillstånd, så kan du söka tillstånd för detta om det gäller ett slutet sällskap och köpa med dig drickat. [br]Whiskyn bjuder du på, men däremot så tar du bra betalt för din föreläsning.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Vad jag vet måste du kunna erbjuda mat i samband med intag av alkohol och gällande lagstiftning kräver därför att det ska finnas en godkänd kock på plats. [br]Därför tror jag att det kan vara lönsamt med samarbete med någon restaurang som ser delat intresse i detta. I göteborg finns ex restaurangen http://www.highlands.se/ som erbjuder whiskeyprovning inom slutet sällskap. [br] [br]Förslagsvis för att få svar på dina andra frågor så lägg upp en ny tråd under "Bokföring, Skatter och Företagsformer". Det blir enklast och du kan konkretisera din fråga direkt i ämnet. [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
12
håller på med maten nu, men fick detta från tillståndsmyndigheten i Malmö [br] [br][quote]Jag har tagit del av dina frågor ang whiskyprovningar och ska försöka svara på dem. [br] [br]Först och främst; ditt affärskoncept är i alla varianter förenat med att ett serveringstillstånd måste finnas. [br] [br]Antingen att den krögares tillstånd som anlitar dig genom avtal, och då måste all alkohol köpas in av honom/henne enligt bestämmelserna i alkohollagen, dvs av svensk partihandlare eller från systembolaget samt att alla ekonomiska transaktioner måste redovisas i tillståndshavarens bokföring. [br] [br]Eller att du själv i ditt företag söker serveringstillstånd för slutet sällskap och då måste kraven för detta vara uppfyllda; du finner dom på vår hemsida www.malmo.se/naringsliv/tillstand/serveringstillstand/anvisningar Här kan du titta på kraven för permanent serveringstillstånd till slutet sällskap respektive tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap. [br] [br]Du är välkommen att återkomma med frågor. [/quote] [br] [br]Återkommer senare :D
Magnus Rönnerup
www.whiskyinfo.se
1616
4
Grattis det låter ju bra. Men sidan finns inte ;-) [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
12
Tog bort en punkt efter adressen så nu ska den länken fungera..
Magnus Rönnerup
www.whiskyinfo.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.