Annonser

758
1
För några dagar sedan, så beslöt jag mig från att bojkotta ett flertal webbplatser
som har alldeles för mycket reklam. Ibland så få man sitta i kö, för att alla annonser
ska laddas in i webbläsaren, innan man kan läsa artikeln Grrrrr
Aftonbladet är just en sådan skitsida som fick stryka på foten nyligen :blink

Jag bli galen, när jag inte kan scrolla en sida utan att den hackar sig fram :o
Eller så har jag en dator som inte klara av annonser :mrgreen:

Någonstans så går gränsen för hur många annonser som man kan ha på en sida
innan besökaren väljer andra alternativ och vem vinner på detta?

Tycker mig märka att det ibland även hacka sig fram på detta forumet :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Byt dator och ISP  8)
Må väl!
758
1
[quote author=Mojo link=topic=3105.msg13874#msg13874 date=1193954904][br]Byt dator och ISP  8)[br][/quote][br][br]Blir det färre annonser då? :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
[quote]Blir det färre annonser då?  :mrgreen:[/quote][br]Nej! inte ens om du slutar besöka sidorna  :D
Må väl!
758
1
Tänkte faktiskt byta från Aftonbladet till Expressen istället, men där var [br]det ännu värre :OMG[br][br]Ny har jag hittat lösningen: http://www.gronkoping.nu/index.php?action=las_text&id=1187633562[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Kör på www.tt.se  :winner
Må väl!
2066
2
Eller blocka dem. [url=http://adblock.mozdev.org/]Plugin[/url] till Firefox, eller en hel [url=http://flourish.org/adremove/complete.html]lista[/url] med alternativ för att filtrera bort och blocka annonser och reklam.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
640
5
Hej! [br][br]Det är ju så att även aftonbladet mfl måste tjäna pengar. Tycker ni om att läsa på deras hemsida så tycker jag det är stöld att spärra annonserna från att visas. Välj då hellre en annan sajt. [br][br]Allt kommer med ett pris, även nyheter  :vissla[br][br]Annonser stör inte mig inte mer än fula bilar och byggnader på stan. Gillar jag inte hur dom ser ut så låter jag bli att titta på dom. Så enkelt är det för mig. [br]Kan hålla med om att Aftonbladet är overkill, men då kan man ju göra som Stefan och jag. Gå inte in där. [br][br]TÄNK va skönt det skulle vara med ett betalalternativ.  Betala 200 kr i månaden för att slippa reklam  :-*[br][br]MVH[br][br]R[br]
2066
2
Det finns olika åsikter om det, jag har själv oftast inte några problem med lite reklam. Att det är stöld håller jag inte med om dock, jämför med en papperstidning - jag har all rätt att riva ut de annonser jag inte vill se och slänga dem, samma sak borde gälla på internet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
21
För mycket reklam kan vara störande, framför allt allt som rullar och rör sig. Själv använder jag Mozilla Firefox och har laddat ner Flash AD-block plugin eller vad den nu heter. Väldigt effektiv och mycket skönt att kunna ägna sig åt det man vill läsa och se istället för tröttsam reklam. Sidor som exempelvis youtube.com kan man välja att tillåta flash så man inte måste klicka och aktivera hela tiden. Har även som regel att aldrig gå in på aftonbladet, är inte intresserad av skvaller. ;-)
205
1
Nackdelen är dock att sidor som den här, som bygger på annonsintäkter, går miste om dessa från alla som använder Adblock Plus.
2066
2
Beror ju på ditt resonemang, 1. om jag aldrig klickar på annonserna för att jag inte är intresserad av dem förändras ju inget. 2. Om jag har som alternativ att inte besöka sidan alls förloras ju inte heller någon intäkt. Ser inte resonemanget - om jag är intresserad av reklam blockar jag den ju inte, om jag inte är intresserad av den lär ju inte oönskad reklam göra mig mer välvilligt inställd till företaget som annonserar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
1. Om du inte klickar påverkar inte för dig i nuläget men för annonsintäkterna kan det påverka dig i långa loppet. Annonsörerna är avsiktligt ute att placera sitt budskap och placering av varumärke och med detta göra dig medveten oavsett om du tänker på det eller klickar. Ex ett forum som detta som knappt lever på annat än annonsmöjligheterna minskar då sina inkomstmöjligheter vilket kan leda till sämre ombesörjning administrativt, tekniskt utvecklande och redaktionellt. Någonstans finns det ett avgörande antingen får man acceptera annonserna eller räkna med att man får börja betala för tjänster som detta forum som ej kan skötas utan budget. [br][br]2. Men erkänn det finns väl något intresse om man regelbundet återbesöker en sida?  ;) Du besöker inte en sida flera gånger om den inte tillför dig någonting. Kanske kan det bero på olika uppväxtmentalitet. Jag fick tidigt lära mig att man tar seden dit man kommer. Vissa utvalda delar är det man tar med sig därifrån. De som syntes mest eller var på något sätt mest intressanta. Antingen artiklar, inlägg, annonser, bilder eller annat.
Må väl!
2066
2
Jag försöker inte framföra mina personliga åsikter här, bara visa på olika synsätt. Som jag tidigare sa har jag oftast inga problem med (normala) annonser, jag har t ex aldrig irriterat mig på de som då och då syns på detta forum. Jag har full förståelse för personer som inte är intresserade av reklam dock, och ser inget omoraliskt i att de med hjälp av tekniska hjälpmedel slipper se annonser som de inte är intresserade av. Om en sida inte har tillräcklig bärkraft för att kunna ta betalt för sitt innehåll och samtidigt har så irriterande annonser och reklam att användare konstant känner sig irriterade över det och blockar annonserna har sidan i mitt tycke misslyckats och kommer genom jungelns lag så småningon försvinna. Marknadskrafter och så vidare, det är så verkligheten fungerar.[br][br]Jag kan mycket väl tänka mig att företagande.se kan komma att ta betalt för (vissa tjänster?) när användarbasen vuxit och det finns mer innehåll. När det händer kommer jag troligtvis betala om jag fortfarande känner att jag får ut något av sidan.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
Inte meningen att få det att låta som att jag pressar fram dina personliga åsikter. Det är mitt dåliga sätt att formulera mig när även jag försöker belysa ett synsätt.  :trost[br][br]Jag gör ett försök till en belysning till fast denna gång mer objektivt.[br]Tekniken går framåt på internet och skapar ständigt nya möjligheter och därmed även ytterliggare idéer. Det är egentligen märkligt vad man väljer att acceptera från båda parterna - Presentatören och Betraktaren.[br]Går Betraktaren på en fotbollsmatch får denna acceptera att reklamskyltarna finns runt planen i 90 minuter tills resultat levereras, trots att man betalat för biljetten. Presentatörens kund har betalat för den möjligheten att synas. På internet ska Betraktaren kunna välja bort reklamskyltarna även i dem sammanhang där man får en tjänst gratis som praktiskt taget levererar resultat direkt.[br][br]Jag hoppas inte admin har som mål att ta betalt för företagande.se, (tjänster som bokshop kan jag acceptera, likväl som annonserna ;-)) Men för att detta forum ska bli bra och positivt utvecklande så krävs det engagemang och kunskap från olika entrepenörer som frambringar aktivitet och liv på sidan. Du som många anda här på forumet är viktig för att sidan ska utvecklas i den riktningen. Sådan kunskap man får gratis ska man inte ta betalt för utan man ska ta betalt för dem annonser som faktiskt riktar sig till en specifik målgrupp. Mer aktivitet ger ett högre värde på annonserna och därmed en mer skälig överlevnad och utveckling av forumet.
Må väl!
2066
2
Skillnaden är ju att tekniken tillåter att annonser "tas bort" (döljs) på internet, men så vitt jag vet finns det inga glasögon som kan filtrera bort skyltarna på en arena. Om de funnits hade vi haft samma diskussion även utanför internets värld. Om man sen tycker om teknikutvecklingen och vad den medför eller inte är ett helt kapitel i sig. Tycker själv att det ofta går snabbare framåt än man hinner med i vissa fall och olidligt långsamt i andra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
2
Ett exempel på att slippa reklam utanför internet såg jag nyss. [url=http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article1132750.ab]Aftonbladet, Popcatcher[/url]. Sedan länge finns ju också TiVo i USA.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.