Kunder som inte betalar

822
48
Att kunder inte betalar i tid eller inte alls har väl de flesta av oss företagare dessvärre varit med om.

Vad har ni för tips att dela med er för att förhindra att det händer?
Utformar ni fakturan på ett visst sätt så att fler betalar i tid?

Skrämsel om kronofogden och räntor, funkar det?  rtfm


Mvh Patrik
193
Personligen har jag haft i stort sett bara schyssta kunder som betalar. Men jag hade problem att få in pengarna i ett par fall för några år sedan.[br][br] rtfm[br]Kronofogden är mycket bra att ha att göra med som företagare, tyckte jag! Och det var effektivt, jag fick snabbt in mina pengar.[br] :bravo[br][br]1. Först skrev jag ett påminnelsebrev, där jag skrev att om inte pengarna kommer in inom x dagar så går ärendet vidare till kronofogden.[br][br]2. Jag gjorde en ansökan om betalningsföreläggande, där jag tog upp fakturabeloppet + påminnelseavgift + ränta + avgiften för att driva ärendet till kronofogden.[br][br]3. Skickade in ansökan om betalningsföreläggande tillsammans med kopia på fakturan och påminnelsebrevet.[br][br] :winner[br]
1616
4
Jag brukar ligga på där jag finner behov av en snabb uppgörelse och lösning. Vanligtvis i god ton via telefon för att lyssna till vad kunden har för inställning och möjlighet till att betala. Alla kunder är olika och unika med sina specifika 'just nu' möjligheter eller upplägg för administrativ hantering av betalning. Får jag inte tag i kund så skickar jag sedvanlig påminnelse med lagstadgad påminnelseavgift och ränta enligt räntelagen. för där finns inga andra alternativ. Som jag säkert nämnt tidigare (kanske bara privat för dig Patrik) så är jag ingen direkt telefonsäljare men jag kan säljmekanismerna och har stor kunskap i att lyssna och finna värden. Det är den kunskapen jag använder för att hitta lösningar i de flesta sammanhang så som att lyssna efter kundens möjlighet.[br] [br]Skrämsel kan funka på de kunder som faktiskt har pengar eller möjlighet till då de inte vill betala allt för mycket, men det fungerar inte på dem som omöjligt just nu kan betala. Där skapar det snarare en bromskloss. Jag vinner föga på att gräva ner en kund i skuldträsk så att den inte längre kan stå gå eller sitta. Har jag inte lyckats göra mitt jobb så pass bra att kunden inte får ut något värde på det, då är det egentligen inte kunden som misslyckats utan jag. Men detta kan helt klart variera för vad man erbjuder och säljer.[br][br]Hittills har detta gått bra och jag har aldrig behövt använda mig av varken inkasso eller KF (ta i trä), vilket jag tycker känns skönt både ur min syn och som ett värde för mina kunder.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
758
1
Personligen, så tror jag inte att man kan förhindra att det händer.[br]Handlar det bara om en ovilja att betala, så kan man säkert skrämma upp dom.[br]Redan i ett inledningskede av affären, så kan man komma överens om att dela upp fakturan flera gånger osv. [br]En sådan uppgörelse funkar även på mig :nicka[br]Vet jag att jag kan handla och sedan betala på 3 gånger, så handlar jag mer också.[br]Ungefär så..[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Det är som den lilla livsmedelsbutiken runt kröken eller krogen på bakgatan. [br]Att krita eller delbetala ger mervärde av återkommande och trogen kund vilket de i praktiken lever på även om de ligger ute med pengar. Vissa risker är förenade, men det finns ett gammalt ordspråk som lyder ganska bra. "Man stjäl inte från den hand som föder en."[br]
Må väl!
2066
2
Tar så mycket som bara går i form av förskott eller kontant betalning. Framförallt av privatpersoner och mindre företag/organisationer. Tidigare kunder eller andra som jag har anledning att lita på får faktura enligt överenskommelse. Större organisationer och företag får oftast faktura, utom där jag inte tror på deras betalningsförmåga eller koncept, då gäller förskott även för dem.[br][br]Vad som händer när jag inte får betalt varierar, vanligtvis skickas en påminnelse (utan avgift eller andra kostnader), hör jag inget och den inte betalas skickar jag ärendet vidare till ett inkassobolag som sköter resten. Är den en kund jag känner eller tror jag kommer vilja ha mer att göra med i framtiden ringer jag oftast och kollar läget innan en påminnelse skickas.[br][br]Skrämsel ger bara ett negativt intryck, det kan dock vara väl fungerande efter att betalning uteblivit. Då för att prioritera upp mina fakturor från botten av "högen" (de som inte för väsen hamnar oftast längst ner när betalningsförmågan sviker).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
[quote author=Jonathan link=topic=3136.msg14128#msg14128 date=1194471943][br](de som inte för väsen hamnar oftast längst ner när betalningsförmågan sviker).[br][/quote][br][br]Det beror sig helt klart på kunden. Har man råkat ut för en kund med massa skulder så kommer denna inte så lätt att skrämmas. Då ligger snarare kundens prioriteringen på ett personligt plan som den vet är viktigt att bygga förtroende med för egen överlevnad och för förståelse av andras behov. Mentaliteten för en liten är att de stora drakarna klarar sig ändå medans att bråka med en liten aktör kan rent utav vara farligt.
Må väl!
2066
2
I de här sammanhangen räknas jag nog som liten :) Stora i min värld är typ Telia, etc.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
När jag har en ny kundrelation använder jag mig av factoringtjänst. Visserligen kostar det några %, men de är erkänt bra på att få in pengarna, dessutom får ju jag betalt direkt. Bra att använda när det finns behov av att styra likviditeten. Dessutom skickar jag bara det jag vill, inte allt.
2
Jag har varit med om det två gånger. Första gången var det en väldigt liten faktura men andra gången var det en, i min värld, väldigt stor faktura. [br][br]Den lilla fakturan tog jag till kronofogden men min motpart valde bara att svara med att bestrida den och om jag ville ha den måste jag gå till domstol. Summan var så liten att det var lönlöst.[br][br]Andra gången det hände så var fakturan ca 200 ggr så stor. Vi hade kommit överens om en löpande tim debitering och fakturering skulle ske i och med leverans av uppdraget. Kunden tyckte sen att det vart för dyrt och vägrade därför att betala och hotade med att kräva skadestånd från mig - de skickade till och med en nonsens motfaktura till mig på samma belopp som jag fakturerat dem. Jag hotade med att gå till inkasso och sen kronofogden, det hjälpte inte. Vi blandade tillslut in jurister och advokater för att sköta en förlikning. Efter 5 månader så strandade den. Jag valde att då lämnade in den till ett inkassobolag som skulle ta det på provision - vilket de kan i vissa fall göra - men när det visade sig att motparten vägrade att förlika sig och att det bara var tingrätten som var kvar som alternativ drog sig inkassobolaget ur - det hade då gått 11 månader sedan tvistens början. [br][br]Jag hade inte fullgott försäkringskydd med rättshjälp och därför är det svårt att anlita en advokat att föra min talan i tingsrätten och det är ev inte värt att ta risken att förlora då två domstolsförhandlingar (räknar med ett överklagande) skulle kunna sluta på runt 100 - 150 000 kr plus deras kostander om jag förlorar = 300 000 kr + ev skadestånd. Mans ska alltså ha en hel del på banken samt bra försäkring i fall det skall vara värt att gå till domstol.[br][br]Mitt råd till alla företagare är:[br][list][br][li]Se det direkt som att ärendet kan gå upp i domstol[/li][br][li]Se till att ha ett bra försäkringskydd med bra rättshjälp[/li][br][li]Kolla upp en jurist/advokat som kan hjälpa till redan innan ett sådan ärende uppstår[/li][br][li]Se till att spara ALLA mail som har någon som helst koppling till jobbet[/li][br][li]Kom ihåg att man får spela in samtal man själv är med i utan att tala om det för den andre - diktafon/inspelningsbar mobiltelefon är överlag en bra grej vid möten om inte andra bara för att komma ihåg detaljer som sagt muntligt[/li][br][li]Se till att ni har ett "vatten tätt" avtal som en jurist har kollat igenom. Om ni gör flera små jobb se till att ha ett övergripande samarbets avtal så slipper ni göra småavtal hela tiden.[/li][br][li]Om det är ett tjänsteföretag se till att kunden, om möjligt, skriver ner en beskrivning av vad de vill ha, alt skriftligen godkänner ett dokument där du beskrivit hur du uppfattat uppdraget. [/li][br][li]Läs på köplagen så att ni har i alla fall en lätt koll om den. Går att läsa på www.riksdagen.se i sfs - svens författnings samling.[/li][br][li]Använd gärna en faktureringstjänst - några % i betalning är ett bra pris för jobbet det blir annars. Problemet är att de inte tar imot fakturor i tvist och därför är det bra att säkra upp med de punkter som står ovan i fall kunden bestrider den på en gång.[/li][br][li]Kom ihåg att i fall du säljer en skuld till någon som ej har ett svensk inkassotillstånd och denne på något sätt gör en brottslig handling för att indriva skulden är även du medskyldig till brott. Inkasso tillstånd kollar du upp på post och telestyrelsen http://www.pts.se[/li][br][li]Om jobbet sträcker sig över en längre period se till att dela upp fakturan. Månadsvis eller för moduler i jobbet eller lite för lite under lite efter. [/li][br][/list][br][br]Lycka till där ute![br][br]/A[br][br] 
822
48
Tråkig historia det där.  :([br][br]Men tack för ett mycket bra inlägg med många bra tips!  :bravo
109
[quote author=seigan link=topic=3136.msg14274#msg14274 date=1194950118][br]Jag har varit med om det två gånger. Första gången var det en väldigt liten faktura men andra gången var det en, i min värld, väldigt stor faktura. [br][br]Andra gången det hände så var fakturan ca 200 ggr så stor.   [br][/quote][br][br]Hur gick det sen då? fick du betalt eller hamnade du i en sits där du till slut fick betala jurister ur egen ficka samt förlorade hela inkomsten från jobbet?[br][br]Har själv råkat ut för en kund som inte kunde betala, ledde dock till att vi gjorde upp en avbetalningsplan så jag får in pengarna lite i taget vilket funkar ibland det också  :)
2
[quote author=Daniel79 link=topic=3136.msg17381#msg17381 date=1207623201][br][quote author=seigan link=topic=3136.msg14274#msg14274 date=1194950118][br]Jag har varit med om det två gånger. Första gången var det en väldigt liten faktura men andra gången var det en, i min värld, väldigt stor faktura. [br][br]Andra gången det hände så var fakturan ca 200 ggr så stor.   [br][/quote][br][br]Hur gick det sen då? fick du betalt eller hamnade du i en sits där du till slut fick betala jurister ur egen ficka samt förlorade hela inkomsten från jobbet?[br][br]Har själv råkat ut för en kund som inte kunde betala, ledde dock till att vi gjorde upp en avbetalningsplan så jag får in pengarna lite i taget vilket funkar ibland det också  :)[br][/quote][br][br]Ja vad ska man säga... [br]Det visade sig att de har ett moderbolag och ett dotterbolag. Moderbolaget som jag har fodringen på är i ekonomiskt obestånd och har förbrukat 50% av deras aktiekapital medan deras dotterbolag, som är i samma branch men på annan geografisk plats, går alldelens utmärkt. Detta innebär att de på ca 2 sekunder kan för av alla tillgångar i moderbolaget till dotterbolaget och klapa igen det och jag kommer i fortfarande inte få något. Inte undera på att ingen ville röra i fallet med tång  Grrrrr[br][br]Men men vi får se vad som händer i framtiden för en fodring har ju ingen preskriptions tid så jag får väl vänta tills det känner sig sker och börjar samla tillgångar i företaget igen och slå till då :)
162
Det går ju bra att sälja fakturorna till något företag som sysslar med fakturabelåning.
109
[quote author=seigan link=topic=3136.msg17392#msg17392 date=1207647396][br][quote author=Daniel79 link=topic=3136.msg17381#msg17381 date=1207623201][br][quote author=seigan link=topic=3136.msg14274#msg14274 date=1194950118][br]Jag har varit med om det två gånger. Första gången var det en väldigt liten faktura men andra gången var det en, i min värld, väldigt stor faktura. [br][br]Andra gången det hände så var fakturan ca 200 ggr så stor.   [br][/quote][br][br]Hur gick det sen då? fick du betalt eller hamnade du i en sits där du till slut fick betala jurister ur egen ficka samt förlorade hela inkomsten från jobbet?[br][br]Har själv råkat ut för en kund som inte kunde betala, ledde dock till att vi gjorde upp en avbetalningsplan så jag får in pengarna lite i taget vilket funkar ibland det också  :)[br][/quote][br][br]Ja vad ska man säga... [br]Det visade sig att de har ett moderbolag och ett dotterbolag. Moderbolaget som jag har fodringen på är i ekonomiskt obestånd och har förbrukat 50% av deras aktiekapital medan deras dotterbolag, som är i samma branch men på annan geografisk plats, går alldelens utmärkt. Detta innebär att de på ca 2 sekunder kan för av alla tillgångar i moderbolaget till dotterbolaget och klapa igen det och jag kommer i fortfarande inte få något. Inte undera på att ingen ville röra i fallet med tång  Grrrrr[br][br]Men men vi får se vad som händer i framtiden för en fodring har ju ingen preskriptions tid så jag får väl vänta tills det känner sig sker och börjar samla tillgångar i företaget igen och slå till då :) [br][/quote][br][br]Glöm inte att lägga på rejält med ränta och förseningsavgifter då bara så du får något extra för deras svineri  8)
2360
37
Vid något tillfälle hörde jag om några människor som klädde ut sig och gick från fodringsägare till fodringsägare. Affärsidé i Sverige kanske, farligt? Det var tydligen effektivt där det skedde för ingen ville ha dessa stående utanför företaget, och de var välkända. Man skrev om dem i pressen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
19
Tråkigt att behöva lägga tid på att jaga obetalda fakturor, det är verkligen något jag tycker tar energi. Jag har två typer av verksamhet, den ena fakturerar jag månadsvis - den andra består av försäljning där varje enskild affär handlar om väldigt små summor. För försäljningen tar jag betalt i förskott. Det fungerar bra, men ca 1/5 av alla ordrar blir aldrig betalda. Den enda gång jag gjorde ett undantag (man är alldeles för snäll) så förblev ordern obetald, trots påminnelse. Men 8 månader för sent kom till slut betalningen in, och jag lärde mig läxan att inte göra några undantag alls. Människor är kanske inte onda, men både panka och tankspridda.[br][br]Vill man vara garanterad betalning ska man nog hålla på med kursverksamhet - där får deltagarna alltid betala i förskott, även om de tvingas avboka. Vissa brancher har garderat sej...[br][br]/Inkan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.