Massvis med frågor!

7
Först och främst, hej! Ny här.

Kan väl gå rakt på sak antar jag,

Om vi säger att jag (18 år gammal, orelevant iochförsig) skulle starta ett importföretag som importerar elektronik från ett icke EU-land och sedan säljer som det vidare här i Sverige som enskild firma, vilka rättigheter måste jag ge en kund?

Öppet Köp, Bytesrätt, Garanti(?) m.m.

Jag har nämligen en nära vän som basar över personalen på en fabrik i asien och vinstmarginalen på denna produkt är enorm. Ett parti på 100st skulle kosta mig cirka 500.000 SEK (frakt och moms inräknad) medans det billigaste produktpriset (här i Sverige) ligger på 35000 /st. Detta är självklart ORGINAL-produkter och det är helt lagligt.

Jag läser varenda kurs jag kan inom företagande och brinner för att leda/driva, har alltid gjort det. Men förtillfället är det mycket basics men förhoppningsvis blir det fördjupning framöver. Hursomhelst, har skickat iväg e-post till både konsumentverket och några andra ställen men inga svar överhuvudtaget.

Kanske finns någon (flera?) erfarna personer som skulle kunna hjälpa mig få svar på en/flera frågor.

Sen om ni har några allmäna tips, dela med er!
(Jag vet att jag låter lite väl hungrig kanske, man jag är väldigt försiktig och bearbetar allt noga och kollar alltid upp saker) (Tänkte ifall ni var sådana här cyniska forum-troll som alltid har en negativ ton, men konstruktiv kritik är bra å andra sidan). Nu har jag pladdrat på alldeles förmycket!

Tack på förhand!
758
1
Du är tvingad att följa konsumentköplagen när du gör affärer ut mot slutkund.[br]Där finns just detta som du räkna upp med Öppet Köp, Bytesrätt, Garanti(?) m.m
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
7
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3292.msg15134#msg15134 date=1198583387][br]Du är tvingad att följa konsumentköplagen när du gör affärer ut mot slutkund.[br]Där finns just detta som du räkna upp med Öppet Köp, Bytesrätt, Garanti(?) m.m[br][/quote][br][br]Garanti? Frågade KO men de var inte direkt snabba på att svara så.[br]Tänkte vad som gällde lite mer precist men tack ändå.
758
1
Vet inte riktigt vad du är ute efter för svar.[br]Här har du hela lagtexten och den är du som näringsidkare skyldig att följa.[br]http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
205
1
Ett hett tips är att läsa böcker i ämnet företagande. Då får man svar på alla dessa allmänna frågor man har, så kan man söka efter eller ställa frågr på det man inte kände sig säker på när man läst ut böckerna. [br]Det finns en del här i bokshopen eller på redaktionen.se eller på blinfo.se. Köp på dig, den tusenlapp eller så du spenderar på böcker lär betala tillbaka för sig.
456
1
Förutom vilka skyldigheter och rättigheter du har som importör och säljare så måste du först hitta kunderna. Hur ser din marknad ut? Konkurrenter? Affärsplan?.. Antar att du har kollat detta redan och känner dig säker på hur du skall gå till väga...[br][br]Vad gäller köplagar, garantier och andra åtaganden du har mot kunden så kan du läsa om detta på KO...[br][br]Läs bara på grunderna och sedan tar du del av detaljerna i de fall du råkar ut för en konflik..
7
[quote author=DEJI link=topic=3292.msg15143#msg15143 date=1198671237][br]Förutom vilka skyldigheter och rättigheter du har som importör och säljare så måste du först hitta kunderna. Hur ser din marknad ut? Konkurrenter? Affärsplan?.. Antar att du har kollat detta redan och känner dig säker på hur du skall gå till väga...[br][br]Vad gäller köplagar, garantier och andra åtaganden du har mot kunden så kan du läsa om detta på KO...[br][br]Läs bara på grunderna och sedan tar du del av detaljerna i de fall du råkar ut för en konflik..[br][/quote][br][br]Tack, var väl ungefär ett sådant svar jag sökte. Lite svårt att finna information på KO men det ska väl gå vägen. Affärsplan har jag, sen marknad, mja. Det är stenhård konkurrens men om jag kan erbjuda en speciell produkt för 15.000 SEK istället för 35.000 SEK så anser jag att inga vidare marknadsundersökningar behövs. 20000 kr billigare är ganska välkommet tippar jag på.[br][br]Tack, hoppas jag får fler svar!
2360
37
Även 10´lägre är ett bra pris, om produkten är likvärdig. Tänk på att det är svårare att höja än sänka priset.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
[quote author=lars arenander link=topic=3292.msg15155#msg15155 date=1198704373][br]Även 10´lägre är ett bra pris, om produkten är likvärdig. Tänk på att det är svårare att höja än sänka priset.[br][/quote][br][br]Det är PRECIS samma produkt till 100% från samma fabrik. Enda problemet är garantilösningen jag måste ge till kunden. Funderar på om jag ska kunna genomföra någon slags deal med ett försäkrningsbolag som får betala ev. reparationer åt mig, så står jag för garantin personligen.. [br][br]Har beställt hem massa broschyrer och "starta eget kit" nu, funderar på att köpa ett par böcker också här från shopen, tips någon?
456
1
[quote author=Victorr link=topic=3292.msg15154#msg15154 date=1198699176][br][quote author=DEJI link=topic=3292.msg15143#msg15143 date=1198671237][br]Förutom vilka skyldigheter och rättigheter du har som importör och säljare så måste du först hitta kunderna. Hur ser din marknad ut? Konkurrenter? Affärsplan?.. Antar att du har kollat detta redan och känner dig säker på hur du skall gå till väga...[br][br]Vad gäller köplagar, garantier och andra åtaganden du har mot kunden så kan du läsa om detta på KO...[br][br]Läs bara på grunderna och sedan tar du del av detaljerna i de fall du råkar ut för en konflik..[br][/quote][br][br]Tack, var väl ungefär ett sådant svar jag sökte. Lite svårt att finna information på KO men det ska väl gå vägen. Affärsplan har jag, sen marknad, mja. Det är stenhård konkurrens men om jag kan erbjuda en speciell produkt för 15.000 SEK istället för 35.000 SEK så anser jag att inga vidare marknadsundersökningar behövs. 20000 kr billigare är ganska välkommet tippar jag på.[br][br]Tack, hoppas jag får fler svar![br][/quote][br][br]Hmm, ok nu jag blir okontrollerat nyfiken på varför den stenhårda konkurrensen inte redan ligger på dessa 15000sek om det nu finns goda marginaler för det?... Vad säger din affärsplan och var står du om 3 år när konkurrenterna ligger i samma prisklass?[br][br]Jag vet inte vad det är för en produkt, eller ens vilken bransch det handlar om så svara bara om du vill ;)[br]
7
Hej DEJI.[br][br]"Varför gör ingen annan såhär?" Var mina första tankar när jag gjorde massa research, tyckte det var väldigt konstigt och "to good to be true" men efter veckor av reasearch och lite undersökningar så har jag ändå inte fått några konkreta svar:[br]Jag undrar faktiskt jag med varför prisläget ser ut såhär i dagsläget. Väldigt konstigt tycker jag.. Affärsplanen kommer att släppas samtidigt som webplatsen som kommer om några dagar, väntar på att Bolagsverket ska returnera mina papper.[br][br]Inom 3 år så hopas jag kunna erbjuda fler produkter men framförallt öka min omsättning avsevärt varje år. Jag gillar att jobba mot höga krav.  Ska läsa på så mycket jag kan, ganska begränsad litteratur i skolan när det gäller företagande, DEJI, tips på några böcker från eran shop?[br][br]Har tagit kontakt med e24 angående min produktlansering och hoppas kunna få lite kunder på det sättet bla. det är ju en bra start, jag har ju inget knappt ett startkapital men, eftersom jag inte har några utgifter så kommer det inte bli något problem. Revision sker gratis, webplats med https och fungerade e-butik har jag gjort själv.[br][br]Känns riktigt kul att komma igång, farsan sa det, "det brinner i ögonen på dig" men sen tror jag ändå att det är bra att vara lite cynisk och självkritisk, men just nu ser jag verkligen inga minus -, men det kommer väl allt eftersom antar jag. Det lär väl bli en enorm konkurrens inom något  år redan skulle jag tippa på..[br][br]/Vic.
640
5
Hej![br][br][quote]"det brinner i ögonen på dig"[/quote][br][br]Det är så härligt när man är i det stadiet. Grattis!  :bravo[br][br]När det gäller boktips så är det bara att kolla igenom shoppen här inne. Rubrikerna och titlarna är mycket talande. [br]Gillar själv "Gerillamarknadsföring" och "Rivstart". Vill du lära dig grunderna i företagande så borde "Starta O Driva företag" passa perfekt. [br]Vill du lära dig något speciellt tycker jag "100 sidor om" serien är lättläst och bra. (De jag läst)[br][br]Nöj dig inte med E24, tipsa alla tidningar on och offline du kan hitta.[br][br]Lycka till![br][br]MVH[br][br]R[br] 
456
1
Ja, det finns många böcker som är bra att läsa.. Ta dig en titt och välj ut några som du känner för..[br][br]Lycka till med ditt företag, hoppas vi får ta del av utvecklingen här!
7
[quote author=DEJI link=topic=3292.msg15162#msg15162 date=1198742516][br]Lycka till med ditt företag, hoppas vi får ta del av utvecklingen här! [br][/quote][br][br]Självklart!
589
1
[quote author=Victorr link=topic=3292.msg15132#msg15132 date=1198556720][br]Först och främst, hej! Ny här.[br][br]Kan väl gå rakt på sak antar jag, [br][br]Om vi säger att jag (18 år gammal, orelevant iochförsig) skulle starta ett importföretag som importerar elektronik från ett icke EU-land och sedan säljer som det vidare här i Sverige som enskild firma, vilka rättigheter måste jag ge en kund?[br][br]Öppet Köp, Bytesrätt, Garanti(?) m.m.[br][br]Jag har nämligen en nära vän som basar över personalen på en fabrik i asien och vinstmarginalen på denna produkt är enorm. Ett parti på 100st skulle kosta mig cirka 500.000 SEK (frakt och moms inräknad) medans det billigaste produktpriset (här i Sverige) ligger på 35000 /st. Detta är självklart ORGINAL-produkter och det är helt lagligt.[/quote][br]Välkommen till forumet![br][br]Är du helt säker på att det är lagligt?[br][br]Det låter lite sisådär att din kompis basar över personal och därmed skulle sälja produkter till dig. De som startat fabriken och gör produkter där har ju haft framtagningskostnader, kostnader du inte ser alls. Kolla gärna upp detta innan du börjar, för det kan bli riktigt dyrt om du blir stämd.[br][br]För mig låter det här nämligen misstänkt likt "tredje skiftet"-tillverkning. Visst, saker som är tillverkade på "tredje skiftet" är samma som originalet, men inte tillverkade lagligt. Sånt hatar original-tillverkaren och gör allt för att stoppa. Det är svårt att stoppa i Asien, men om sakerna kommer till Europa är det betydligt lättare att stoppa.
7
[quote author=Jorgen link=topic=3292.msg15200#msg15200 date=1198933810][br]Är du helt säker på att det är lagligt?[br][br]Det låter lite sisådär att din kompis basar över personal och därmed skulle sälja produkter till dig. De som startat fabriken och gör produkter där har ju haft framtagningskostnader, kostnader du inte ser alls. Kolla gärna upp detta innan du börjar, för det kan bli riktigt dyrt om du blir stämd.[br][br]För mig låter det här nämligen misstänkt likt "tredje skiftet"-tillverkning. Visst, saker som är tillverkade på "tredje skiftet" är samma som originalet, men inte tillverkade lagligt. Sånt hatar original-tillverkaren och gör allt för att stoppa. Det är svårt att stoppa i Asien, men om sakerna kommer till Europa är det betydligt lättare att stoppa.[br][/quote][br][br]Jag betalar exakt samma pris som vemsomhelst som köper där ifrån, det enda är att jag får ett köp-avtal ifrån dem kostnadsfritt. Sen har jag ju inga utgifter överhuvudtaget, ensam anställd, inga lokaler, domän+webplats gratis. etc. Frakten är ju det enda men det är ju inslaget i produktpriset/inköpspriset jag listat.[br][br]Men tack för tipset, ska kolla upp det så noga jag kan innan jag sätter igång helt.[br]Det där med utgifterna gäller ju iofs enbart nu i början när omsättningen inte är stor. Men iallafall så ligger det till, kom gärna med en kommentar JORGEN.  :roll:
589
1
Om du har koll på att fler köper därifrån så är ju det bra. Du bör nog tänka på att få ett avtal med företaget.[br][br]Lycka till!
1324
2
Som företagsekonom reagerar jag på följande rad. [br][br][i]Ett parti på 100st skulle kosta mig cirka 500.000 SEK (frakt och moms inräknad)[/i][br][br]Och det jag reagerar på är att du nämner momsen här. Du betalar altså 5000:- per burk. Men därav är 1000:- moms som staten betalar tillbaks så egentligen betalar du 4000:- per burk.  Sedan  hur är det med Tull. Vissa varor vill Eu ha ganska mycket för. [br][br]Sedan skall du sälja för 15000:- Ok men det är 12000:- plus moms. Och dom 3000:- skall skattemyndigheten ha. [br][br]Ok du säljer altså (företagsekonomiskt) för 12k och köper för 4 k. Ok vinten är fortfarande 8 000:- vilket ju är en nätt vinst. [br]Sist är det ju detta med garanti. Hur många % måste repareras. Hur mycket kostar reprationen i snitt. Min gissning är att detta kan vara en summa som ite man skall bortse från. [br][br]Vet ju vissa TV tillverkare (har ju ingen aning om vad du skall sälja men som ex) som har en ganska hög % fel. Och om ex TV'n går sönder så är kostnaden för att ex byta displayen ganska hög. [br][br]Ja ja . Hoppas det blir ett lyckat kap för dig. [br][br]Hans
40
1
Väcker en gammal tråd till liv här. Skulle vara kul att höra hur det gick.[br][br]Det som förvånar mig är att ingen har ställt frågan om det finns en generalagent i Sverige för märket/produkten. Generalagenter brukar inte se med blida ögon på gråimportörer och inte sällan kan de se till att försäljningen till dessa stoppas.[br][br]Ett väldigt bra exempel på detta är elverktyg (Bosch, DeWalt, Makita m.fl.) där svenska generalagenter håller priserna uppe och där det ofta kan löna sig att handla att som privatperson handla från återförsäljare i exempelvis USA. Även med frakt, tull och moms ligger slutpriset under butikspris i Sverige.[br][br]En annan sak är CE-märkning. Nu vet jag inte om det är generalagenten eller tillverkaren som står för pappersexcersisen. Är det det första har du en del arbete att klara av där med innan du drar igång.
2360
37
OM allt stämmer har du en guldsits, Jag har själv haft några sådana och förstår din pappas syn på dig. Ta för dig innan någon annan gör det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.