zoo butik

5
Har drivit ett it-företag i nästan tio år med mycket gott resultat, och har nu en god vän som vill starta en zoo, djur- butik på samma ort. Jag själv är full av possitivism och pratar mycket för att hon skall ta detta steg.

Hon har mycket gratis, mitt AB kan bistå med bokföring och fakturering, jag kan ägna någon kväll i veckan åt deras webshop. Vi (jag) kan också bistå med tryck av brochyrer, visitkort hjälpa till med annonser mm.

Finns det någon i detta forum som har någon koll på denna branch, hur man marknadsför sig bäst, marginaler, förutsättningar, mm.

Jag vill ge henne de bästa förutsättningarna jag kan utan att alltför mycket påverka hennes affärer eller utsätta mig själv för en allt för stor ekonomisk risk.

Är detta en branch som fungerar att göra affärer i ?

Finns det nägon här som har erfarenhet av djuraffär/djurtillbehörsaffär så kom gärna med kommentarer/åsikter.
mvh
Kenneth
1616
4
Jag förutsätter att det är Vara kommun så jag ger lite bakgrundsinfo för den hungriga.[br] [br]Vara är en kommun om elva samhällen om totalt ca 16 000 människor. [br][br]Vara Småstad är kommunens centralort med 3.775 invånare och en väl utbyggd service - både offentlig och kommersiell[br][br]Närmaste zoo butik ligger i Vedum. Lantbruket är ännu stort i Vara kommun, minst 7 veterinärer huserar runt om Vara varpå en i Vara Småstad.[br][br][br]Personligen och spontant skulle jag säga att det kan vara tufft. Det behövs mer info om hur den allmänna synen på djur är i Vara samt vilket behov där finns, gärna även lite mer bakgrundskoll på vad de närliggande zoo-butikerna och veterinärerna erbjuder och hur de marknadsför sig. Jag tror det kan vara bra att ha en bredd i verksamhet och utbud för att täcka upp där behoven finns, likväl så som du har i din verksamhet Kenneth.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
5
Hej![br][br]Jag har jobbat i en zoo affär för 15 år sedan  :giggle[br][br]Kanske inte riktigt vad du frågade efter men "alla" verkar har en hund eller katt numera och färre människor har körkort. Mitt tips är att antingen samarbeta med ett företag som tex www.husse.se eller köra ett liknande koncept själva. Jag skulle själv använda det om det fanns där jag bor. [br][br]Som alltid är det bra att ha en [b]USP[/b] så ni vet [b][i]vad[/i][/b] som ska marknadsföras innan ni bränner pengar. En Zoo, Djur- butik säger inte så mycket om vad ni är bra på... [br][br]Ut och läs på olika forum som handlar om djur. Då får ni snabbt en inblick i hur kunderna tänker och vad dom frågar efter. Var inte rädda för att ställa frågor. [br][br]"Hur skulle en perfekt zoo butik se ut för er?" - [br]"Varför handlar ni där ni handlar nu" [br]Osv.[br][br]åk iväg till ett par olika större städer och kolla in hur andra [i][b]framgångsrika[/b][/i] zoo butiker gjort sen är det bara att kopiera  :nicka[br][br]Personligen upplever jag att de flesta djurägare mer än gärna köper bättre mat och dyl. till sina kelgrisar än vad dom gör till sig själva (och ibland även till sina barn :blink) så visst går det att tjäna pengar... Kan någon, kan väl ni! Gäller bara att ni är lite smartare än andra ;-)[br][br]MVH[br][br]R
758
1
Jag har sålt en hel del papegojor och tillbehör till akvarium m.m.[br]och vet att marginalerna har varit relativt stora.[br]Under senaste åren, så har det dykt upp flera aktörer som säljer tillbehör, långt under[br]de inköpspriser som vanliga zoobutiker köper in varorna för.[br]Jag har själv haft funderingar att köra igång igen och då med en webbshop med tillbehör, men har lagt dessa funderingar på hyllan.[br]Inte för att jag är rädd för konkurrensen, för jag vet hur man kan angripa marknaden, utan det handlar mer om tidsbrist.[br][br]Kom just på att jag har en enskild firma som ligger och skräpa "Arken" heter den.[br]Inte att förväxla med ZooArken  :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Intresse av att köpa befintlig verksamhet inom hund och katt, inkl. avtal med underleverantörer?
1
I Vara finns ju sveriges största grossist vad gäller framförallt fisk och akvarietillbehör.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.